Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ ثور , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 48988
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 28 آگوست 2023 - 9:53 |

سوریه و افغانستان در صدر متقاضیان پناهندگی اروپا

سوریه و افغانستان در صدر متقاضیان پناهندگی اروپا

به اساس گزارشی که آژانس مهاجرت اتحادیه اروپا منتشر کرده است پناهجویان سوریه و افغانستان در صدر کشورهای درخواست کننده پناهندگی قرار دارند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، به اساس گزارشی که آژانس مهاجرت اتحادیه اروپا منتشر کرده است تنها در ماه می امسال یعنی حدود سه ماه پیش بیشتر از ۸۰ هزار نفر در کشورهای مختلف عضو این اتحادیه درخواست پناهندگی داده‌‌اند که در صدر آنها پناهجویان از سوریه و افغانستان قرار دارند.

نظر به این گزارش برای نخستین بار سوری‌ها بزرگترین گروه متقاضیان پناهندگی با ۱۲۱۱۰ متقاضی و شهروندان افغانستان با ۷۲۱۰ متقاضی در رده دوم قرار دارند.
این رقم در مقایسه با همین ماه در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. آلمان با ۲۳هزار درخواستی در صدر کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار دارد.
در ماه می ۳۰۶۵ درخواست پناهندگی کودکان دریافت شده که ۹۸۵ تن آن پناهجویان افغانستان هستند.
جنگ داخلی در سوریه از سال ۲۰۱۱ آغاز شد از آن به بعد شهروندان سوریه یکی از بیشترین آمار پناهجویان در اروپا را تشکیل می‌دهند.
آمار ارایه شده اتحادیه اروپا شامل درخواست پناهندگی این دو گروه در بریتانیا نمی‌شود.

هفته گذشته وزارت داخله بریتانیا آمار پناهجویانی را که با قایق‌های کوچک در شش ماه اول سال جاری میلادی از کانال مانش گذشته‌اند را منتشر کرد.
نظر به این آمار، شهروندان افغانستان با ۳۳۶۶ درخواست پناهندگی در صدر متقاضیان در شش ماه اول سال جاری قرار دارندو پناهجویان ایرانی با ۳۲۳۳ درخواست در رتبه دوم قرار گرفته‌اند.
تعداد زیادی از شهروندان افغانستان به هدف رسیدن به کشورهای اروپایی از مسیر ایران به ترکیه می‌روند و با قایق‌های دست‌ساز و کشتی‌های آسیب‌پذیر با هدف پناهندگی دل به دریا می‌زنند.
بدرفتاری مرزبانان و قاچاقچیان با پناهجویان افغانستان در ترکیه و یونان و خبرهای غرق شدن گروهی پناهجویان در مسیر رسیدن به اروپا در دو سال گذشته همواره خبرساز شده است.
نظر به اظهارات مقام‌های ترکیه در سه ماه نخست سال ۲۰۲۳، حدود ۱۰ هزار پناهجو از ترکیه اخراج شده‌اند که ۳۲۷۷ تن از آنها به افغانستان بازگردانده شدند.
این افراد با ۲۰ پرواز چارتر به کابل و به مسوولان طالبان تحویل داده شده‌اند.

بنا به آمارهای رسمی بیش از ۳۰۰ هزار مهاجر افغانستان در ترکیه زندگی می‌کنند.
به گزارش بی بی سی، آمار ارایه شده از سوی اتحادیه اروپا و بریتانیا تنها نشان دهنده درصد بسیار پایین آن عده شهروندان افغانستان است که توانسته‌اند به مرزهای اروپا برسند.
به گفته مقام‌های ایرانی از بعد از روی کار آمدن طالبان به قدرت آمار پناهجویان افغانستان در ایران بیشتر از یک میلیون افزایش داشته و حالا ایران میزبان حدود شش میلیون شهروند افغانستان است.
سه روز پیش دفتر توزیع پاسپورت در ولایت هرات اعلام کرد که توزیع پاسپورت را از سر گرفته است و در کمتر از یک شبانه روز هزارها تن به درب اداره توزیع پاسپورت هرات به امید اخذ پاسپورت رسیدند.
پس از روی کار آمدن طالبان در سال اگست ۲۰۲۱ و از میان رفتن جمهوریت – افغانستان شاهد چندین بحران همزمان شده است.

بحران اقتصادی که با خروج نیروهای آمریکا تشدید یافت و بیکاری و فقر را عمیق‌تر ساخت یکی از دو عامل اصلی مهاجرت میلیونی شهروندان افغانستان و افزایش درخواستهای پناهندگی شده است. عامل دوم هم بحران بزرگ ناامنیتی در زیر پوست جامعه که اعضای نیروهای امنیتی و دفاعی دولت پیشین را مجبور به خروج از افغانستان کرده است.
نظر به گزارشی که دفتر سازمان ملل در افغانستان یوناما هفته گذشته منتشر کرد در جریان دوسال گذشته دست کم دوصد نیروی امنیتی نظام قبلی کشته شده‌اند. چیزی که طالبان آن را تکذیب می‌کند. هراس از کشته‌شدن ده‌ها هزار جوان افغان را مجبور به خروج از افغانستان و پناهندگی کرده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.