Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ ثور , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 48992
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 28 آگوست 2023 - 10:24 |

واکنش‌ها به ممنوعیت رفتن زنان به پارک ملی بندامیر

واکنش‌ها به ممنوعیت رفتن زنان به پارک ملی بندامیر

سخنان روز گذشته سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر مبنی بر ممنوعیت رفتن زنان به پارک ملی بندامیر با واکنش‌های گسترده روبه‌رو شده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، هیدر بار، معاون بخش زنان دید‌‌بان حقوق بشر این تصمیم امارت اسلامی غم‌انگیز خوانده و گفته است که این ادامه گام‌های‌ست که امارت اسلامی به سرعت برای هر آن‌چه‌که زنان در زندگی نیاز دارند، بر می‌دارد و آن را از زنان می‌گیرد.

خانم بار گفته است: «آخرین دستور طالبان به زنان این است که زنان را از رفتن به بند امیر منع کرده‌اند. این اقدام بخشی از اقدام‌هایی‌ست که طالبان گام به گام و به سرعت هر آنچه را که زنان در زندگی شان به آن نیاز دارند، از آنان می‌گیرند. طالبان حقوق بنیادی و مهم زنان از جمله حق اشتغال و تحصیل را از آنان گرفته اند؛ اما باز هم قناعت نکرده‌اند. آنان زنان را از رفتن به پارک‌های تفریحی و کلپ‌ها منع کرده‌اند و اکنون به آنان اجازه دستیابی به طبیعت را نمی‌دهند. این یک وضعیت غم‌انگیز است.»

در سوی دیگر، ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد برای حقوق بشر در افغانستان خواهان توضیحات درباره‌ی منع زنان از رفتن به پارک ملی بندامیر شده است.

تفسیر سیاه‌پوش، فعال حقوق زن به طلوع‌نیوز گفت: «ما امروز شاهد هستیم ‌که محدودیت‌ها بالای زنان زیاد می‌شود. به امید این‌که حکومت امارت اسلامی دلیل داشته باشد که چرا بندامیر ولایت بامیان را به روی زنان بسته کنند.»

پارک ملی بند امیر یکی از مکان‌های گردش‌گری در بامیان است که هزاران گردش‌گر داخلی و خارجی همه ساله از جاذبه‌های این مکان طبیعی بازدید می‌کنند.

شماری از گردش‌گران بانو از محدودیت تازه وضع‌شده از سوی امارت اسلامی انتقاد می‌کنند.

صفا، باشنده کابل گفت: «تا جایی که می‌بینیم روز به روز محدودیت‌ها بیش‌تر شده می‌رود. خواستم از امارت اسلامی این است که باید برای خانم‌ها سهولت‌ ایجاد کنند از بخش‌های تحصیلی تا تفریحی.»

محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر روز گذشته (شنبه) در یک نشست مردمی در بامیان از تمامی عالمان دین و ارگان‌های امنیتی خواست تا به زنان اجازه رفتن به پارک ملی بندامیر را ندهند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.