Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳ - 26 شوال 1445
شناسه خبر : 48458
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, فرهنگی تاریخ انتشار : 04 آگوست 2023 - 12:17 |

مقامات امارت اسلامی دفاتر کمیته امداد را بستند

مقامات امارت اسلامی دفاتر کمیته امداد را بستند
حکومت سرپرست فعالیت دفاتر کمیته امداد امام خمینی (ره) در شهرهای کابل، مزار شریف و هرات را بدون هیچ اقدام قبلی و استناد حقوقی متوقف کرده است.
به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، این اقدام طالبان بدون اطلاع قبلی و‌ بدون ارائه هیچ دلیل موجه و یا استناد حقوقی انجام شده است.کمیته امداد در افغانستان از وزارت مربوطه( کار)مجوز داشته و به وزارت اقتصاد هم مالیات پرداخت می کرده است.

یک منبع محلی با تایید این خبر در گفت و گو با جماران می گوید که این دفترها به دستور نیروهای طالبان پلمپ شده اند.

 به گفته او، فعالیت نمایندگی کمیته امداد در کابل قریب به یک ماه پیش و نمایندگی های مزار و هرات روز نهم مردادماه به دستور طالبان متوقف شده است.
گفته می شود که نیروهای طالبان به نمایندگی کمیته امداد در شهر زرنج (مرکز ولایت نیمروز) که شهر مرزی با ایران است نیز مراجعه کرده اند اما ظواهر امر حاکی از این است که فعالیت این دفتر همچنان ادامه دارد.

چند فرد مطلع درباره چرایی دستور جدید طالبان برای توقف فعالیت های این دفاتر در کشور اعلام کردند که این اقدام بدون اطلاع قبلی و‌ بدون ارائه هیچ دلیل موجه و یا استناد حقوقی انجام شده است.کمیته امداد در افغانستان از وزارت مربوطه( کار)مجوز  داشته و به وزارت اقتصاد هم مالیات پرداخت می کرده است.

برخورد طالبان با دفاتر کمیته امداد در افغانستان در حالی صورت گرفته که منابع محلی در گفت و گو با جماران تایید کردند که طالبان تا کنون برای فعالیت دفاتر خارجی با مسئولیت و ماموریت مشابه مانند تیکا از ترکیه،  save the children از انگلیس،  Giz از آلمان، ACTED از کانادا و … محدودیتی قائل نشده اند.

سابقه فعالیت های کمیته امداد امام خمینی در افغانستان به بیش از ۲۰ سال پیش بازمی گردد. فعالیت این نهاد از تابستان ۱۳۷۷ در دوران حکومت اول طالبان متوقف شده بود اما پس از سقوط طالبان،  دور دوم فعالیت این نهاد از  سال ۱۳۸۱ در چهار نمایندگی اصلی کمیته امداد در شهرهای کابل، مزارشریف، هرات و زرنج از سر گرفته شد.

به گفته مقام های ایرانی از همان زمان  مراکز فرهنگی و درمانی دیگر نیز تحت نظر دفاتر اصلی فعالیت و به نیازمندان کمک می کنند و این کمک ها پس از بازگشت طالبان به قدرت نیز ادامه داشت.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.