Friday, 10 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۱ ثور , ۱۴۰۳ - 3 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 49458
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 16 سپتامبر 2023 - 14:10 |

تاجیکستان: تهدیدهای تروریستی در مرز افغانستان افزایش یافته است

تاجیکستان: تهدیدهای تروریستی در مرز افغانستان افزایش یافته است

رئیس جمهور تاجیکستان در نشست سران کشورهای آسیای مرکزی در شهر دوشنبه اظهار داشت که تهدیدهای تروریستی در مرزهای افغانستان افزایش یافته است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در نشست مشورتی سران کشورهای آسیای مرکز در «دوشنبه» گفت ما نگران افزایش تهدیدهای تروریستی است که از افغانستان سرچشمه می‌گیرد.

وی افزود تولید مواد مخدر و تردد از مرز تاجیکستان نیز چندین برابر افزایش یافته است.

امامعلی رحمان در این نشست اظهارداشت پس از تحولات اخیر افغانستان، تولید مواد مخدر و ترانزیت آن از مرز تاجیکستان چندین برابر افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۲ میلادی حدود پنج تن مواد مخدر کشف و ضبط شد که ۲۲ درصد بیش از سال ۲۰۲۱ میلادی بود.

رئیس جمهور تاجیکستان همچنین گفت بحران انسانی در افغانستان وخیم‌تر شده است. در این راستا ما آمادگی داریم تا از امکانات این کشور برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانها استفاده شود.

وی همچنین با اشاره به همکاری‌های کشورهای آسیای مرکزی تصریح کرد: عامل امنیتی مهمترین شرط اجرای طرح‌های خلاقانه مشترک ماست.

رحمان گفت: ما همیشه در سطح بین المللی و منطقه‌ای از یکدیگر حمایت می‌کنیم و مواضع مشابهی داریم، هدف از نشست رهبران آسیای مرکزی تضمین همکاری های پنج جانبه برای رشد اقتصادی متقابل و تضمین امنیت منطقه است.

رئیس جمهور تاجیکستان اواخر مردادماه سال جاری با حضور در منطقه مرزی این کشور با افغانستان، چندین پاسگاه جدید را افتتاح کرد.

منابع تاجیک گفته بودند شمار پاسگاه‌های تاجیکستان در مرز با افغانستان به بالاتر از ۱۰۰ پاسگاه رسیده است.

پس از تصرف قدرت در افغانستان توسط طالبان، دولت تاجیکستان موضع قاطع و سازش ناپذیر خود را در برابر سیاست این گروه اعلام کرد و تنها راه برای به رسمیت شناختن رسمی آنها را ایجاد یک دولت فراگیر و فراگیر اعلام کرد. مقامات تاجیکستان دائما تاکید می کنند که تنها روابط تجاری مربوط به حمایت مردم افغانستان و ارائه کمک های بشردوستانه به این کشور در سیاست خارجی دوشنبه وجود دارد.

پس از به دست گرفتن قدرت در افغانستان توسط طالبان در ماه اگوست ۲۰۲۱، مقامات تاجیکستان دائما از افزایش خطر در منطقه مرزی تاجیکستان و افغانستان ابراز نگرانی می کنند و می گویند که گروه های تروریستی زیادی در خاک این کشور تجمع کرده اند.

مقامات تاجیک در گذشته نیز از ساخت چند برج های دیدبانی جدید در مرز با افغانستان خبر داده بودند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.