Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ ثور , ۱۴۰۳ - 28 شوال 1445
شناسه خبر : 49156
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 06 سپتامبر 2023 - 9:53 |

طالبان: ۵۰ درگیری مرزی با همسایگان داشته‌ایم

طالبان: ۵۰ درگیری مرزی با همسایگان داشته‌ایم

سخنگوی وزارت امور داخله حکومت طالبان گفت که در دو سال گذشته حدود ۵۰ درگیری بین نیروهای مرزبانی آنها و نیروهای مرزبانی کشورهای همسایه رخ داده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، عبدالمتین قانعی، سخنگوی وزارت امور داخله گفت که در دو سال گذشته با کشورهای همسایه از جمله ایران، پاکستان و ترکمنستان و ازبکستان تقریبا ۵۰ درگیری مرزی رخ داده است.

این نماینده طالبان گفت که در دو سال گذشته ۱۵ موشک از کشورهای همسایه به سمت افغانستان شلیک شده است.

وی گفت: خواست ما از کشورهای همسایه این است که فضای هوایی و زمینی افغانستان را نقض نکنند. ما نمی خواهیم با آنها روابط منفی داشته باشیم.

کارشناسان و آگاهان نظامی درگیری‌های مرزی با کشورهای همسایه را به سود دو طرف نمی‌دانند. آنان تاکید می‌کنند که مشکلات مرزی باید از راه گفت‌وگو حل شوند.

محمدمتین محمدخیل، آگاه مسایل نظامی گفت: «اگر هر کشوری که در خطوط نشانی شده و یا علامتگذاری شده، بماند و از آن‌ عبور نکند، هیچ وقت درگیری مرزی صورت نمی‌گیرد.»

کامران امان، آگاه دیگر مسایل نظامی گفت: «نیروهای مرزبانی افغانستان برای مناسبات با ازبکستان به همین شکل با نیروهای مرزبانی ایران و پاکستان زیاد تلاش کرد. این مشکلات آهسته آهسته رو به پایان است و من فکر می‌کنم در آینده این مسایل صورت نخواهد گرفت.»

تنش‌های مرزی میان افغانستان و کشورهای همسایه پیش از این نگرانی‌های را به همراه داشته است و پای مقام‌های کشورهای همسایه را برای گفت‌وگو به افغانستان کشانده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.