Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ ثور , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 49793
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, فرهنگی تاریخ انتشار : 15 اکتبر 2023 - 20:52 |

تاکید سفیر پیشین جاپان بر بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها در افغانستان

تاکید سفیر پیشین جاپان بر بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها در افغانستان

آقای اوکادا به طلوع‌نیوز می‌گوید که جاپان در همکاری با صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، بیش از یک صدو شصت مکتب را در نقاط مختلف افغانستان ایجاد کرده است.

سفیر پیشین جاپان برای افغانستان در این باره گفت: «آموزش برای همه یک کلیدی برای صلح و ثبات افغانستان است. ما آرزومند هستیم که دختران به زودی بتوانند به مکاتب بروند. جاپان به پشتیبانی از آموزش در افغانستان ادامه می‌دهد. ما در تابستان سال روان اعلام کردیم که در هماهنگی با صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد، یک صدو شصت و پنج مکتب را در سراسر افغانستان اعمار می‌کنیم.»

به گفته‌ی تاکاشی اوکادا، امارت اسلامی برای به رسمیت شناسی باید به خواست‌های جهانی تن دهد.

او گفت: «ما همراه با مقام‌های کنونی افغانستان در حال گفت‌وگو و تعامل هستیم و آرزومند هستیم که مقام‌‌های کنونی افغانستان، با درنظرداشت خواست مردم این کشور حکومت‌داری شان را پیشرفت بدهند.»

سفیر پیشین جاپان در بخشی از سخنان‌اش همچنان از امارت اسلامی خواسته تا پیکار با گروه‌های هراس‌افگن در خاک افغانستان را بیش‌تر بسازد.

آقای اوکادا افزود: «خوشبختانه در کشور امنیت است و ثبات هم بهتر شده، مگر هنوزهم فعالیت گروه‌های هراس‌افگن در برخی از نقاط کشور وجود دارد. همچنان امیدوار هستم که مقام‌های کنونی افغانستان بتوانند تلاش‌های امنیتی خود را بیش‌تر بسازد و از انجام فعالیت‌های هراس‌افگنی جلوگیری کنند.»

از سویی هم، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، به داشتن روابط نیک با جهان تاکید ورزیده، می‌گوید که امارت اسلامی اجازه استفاده شدن خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر را به هیچ گروه نخواهد داد.

آقای مجاهد در این باره گفت: «این ثبات و امنیت را که حالی داریم اگر خدای ناخواسته صدمه بیبیند منطقه نا امن می‌شود کشور ما هم و کشور دیگری متضرر می‌شود، ولی حالی اطمینان می‌دهیم که امنیت برگشته صلح و ثبات در افغانستان حاکم است.»

این گفته‌های تاکاشی اوکادا، در حالی ابراز می‌شوند که او روز گذشته (شنبه) در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه، گفته که ماموریت‌اش همچون سفیر جاپان برای افغانستان پایان یافته و پس از این، تاکویوشی کورمایا مسوولیت سفارت را بر عهده خواهد داشت.

آقای کورمایا، هم در این دیدار وعده سپرد که نقشی سازنده در گسترش روابط میان دو کشور را ایفا خواهد کرد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.