Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳ - 26 شوال 1445
شناسه خبر : 50684
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اخبار جهان, اقتصادی تاریخ انتشار : 27 نوامبر 2023 - 22:14 |

ابراز نگرانی صلیب سرخ جهانی نسبت به وضعیت شکننده اقتصادی افغانستان

ابراز نگرانی صلیب سرخ جهانی نسبت به وضعیت شکننده اقتصادی افغانستان

فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر می‌گوید که وضعیت اقتصادی افغانستان هنوز هم شکننده است.

این فدراسیون شب گذشته ۵ قوس، با نشر گزارش شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ خود گفته که به‌رغم کاهش تلفات غیرنظامیان پس از آگست ۲۰۲۱، اما وضعیت اقتصادی مردم افغانستان همچنان شکننده‌است.

در گزارش همچنین تاکید شده که روند امدادرسانی نهادهای بین‌المللی نیز به دلیل محدودیت‌های طالبان، با چالش‌های جدی مواجه شده‌است.

گزارش افزوده که محدویت‌های اعمال‌شده از سوی رژیم طالبان، بیشتر خانم‌ها را متضرر کرده است.

این نهاد به نقل از سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی در گزارش خود نگاشته است که ۲۸٫۸ میلیون تن در افغانستان یعنی دو سوم جمعیت این کشور به کمک‌های فوری نیاز دارند.

بر بنیاد گزارش، “بحران اقتصادی افغانستان گسترده است و بیش از نیمی از خانواده‌ها شوک‌های اقتصادی را تجربه می‌کنند. سطوح بالای بیکاری و تورم بهای کالاهای کلیدی باعث شده است که بدهی‌های متوسط خانواده‌ها افزایش یابد.”

در گزارش آمده که بیش از ۸۵ درصد از جمعیت کشور در حال حاضر زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

این نهاد بین‌المللی، تکرار وقوع حادثات طبیعی، تغییرات اقلیمی، بحران اقصادی و تهدیدات حفاظتی به‌ویژه برای زنان و دختران را از چالش‌های عمده در سال جاری در افغانستان عنوان کرده است.

در گزارش گفته شده که “افغانستان در میان ۱۵ کشور برتر قرار دارد که بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر تأثیرات تغییرات اقلیمی دارند و در عین حال، کمترین آماده‌گی را برای مقابله با آن دارند.”

فدراسیون جمعیت‌های صلیب سرخ گفته که سازمان‌های مددرسان به‌دلیل کمبود بودجه نتوانسته‌اند به‌گونه درست در سال جاری میلادی خدمات صحی به روستانشینان ارایه کنند و این امر سبب افزایش مریضی‌های فصلی در میان مردم شده است.

طبق این گزارش، تنها در سه ماه نخست ۲۰۲۳ دست‌کم ۲۶هزار مورد مثبت مریضی نقایص مادرزادی قلب (CHD) در سراسر کشور به ثبت رسیده است.

با این وجود، گزارش افزوده که از ماه جنوری تا جون، دست‌کم به ۲٫۵ میلیون شهروند افغانستان در بخش‌های مختلف کمک‌رسانی کرده است.

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.