Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ ثور , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 50599
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 25 نوامبر 2023 - 0:09 |

نگرانی سازمان پیمان امنیت جمعی از قاچاق مواد مخدر از افغانستان

نگرانی سازمان پیمان امنیت جمعی از قاچاق مواد مخدر از افغانستان

سازمان پیمان امنیت جمعی در نشستی، مساله مواد مخدر و چگونگی پیکار با گروه‌های هراس‌افگن در منطقه را به بحث گرفت.

برخی از نمایندگان کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی در نشست مشترک شورای وزیران خارجه، دفاع و کمیته دبیران شورای امنیت این سازمان، با پخش بیانیه‌ای مشترک از قاچاق مواد مخدر از افغانستان ابراز نگرانی کردند.

در بیانیه‌ای مشترک این سازمان آمده است: «درباره چالش‌های ناشی از قاچاق مواد مخدر از جمله مواد افیونی، کوکایین، چرس، مواد مخدر مصنوعی، مواد شیمیایی از افغانستان ابراز نگرانی صورت گرفت.»

نجیب الرحمن شمال، آگاه مسایل سیاسی گفت: «حکومت سرپرست فعلی افغانستان به تعهداتی که در برابر جامعه جهانی و به خصوص کشورهای همسایه در قبال کشت، زرع و قاچاق مواد مخدر در آن گام‌های عملی برداشته و خاطر جلب جامعه جهانی و به ویژه کشورهای همسایه افغانستان اقدام عملی نماید.»

صدر جباروف، رییس‌جمهور قرقیزستان در این نشست می‌گوید که کشورش از یک افغانستان صلح‌آمیز و با ثبات پشتیبانی می‌کند.

آقای جباروف همچنان از تمایل حکومت سرپرست برای انجام تعهدات شان در برابر جامعه جهانی از بهر جلوگیری از وخامت بیش‌تر وضعیت بشری استقبال می‌کند.

رییس‌جمهور قرقیزستان گفت: «قرغیزستان از افغانستان به گونه کامل همه‌جانبه و باثبات پشتیبانی می‌کند و ما از تلاش‌های پیشنهادی دولت داخلی افغانستان استقبال می‌کنیم و از تمایل آن‌ها برای انجام تعهدات خود در قبال جامعه جهانی به منظور جلوگیری از وخامت بیش‌تر وضعیت اجتماعی و انسانی در این کشور حمایت می‌کنیم.»

رییس‌جمهور قزاقستان در این نشست می‌گوید که توجه به وضعیت “دشوار” افغانستان در حال کاهش است و این نمی‌تواند که نگران کننده نباشد.

قاسم جومارت توکایف در سخنانی در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی، افزوده که ادامه‌ی کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان در اقتصاد منطقه‌ای مهم است.

رییس‌جمهور قزاقستان افزود: «ما معتقدیم که ادامه دادن کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان و ارتقای ادغام این کشور رنج کشیده در اقتصاد منطقه مهم است. امسال قزاقستان غذا و اقلام مورد نیاز را به افغانستان فرستاده است.»

هرچند امارت اسلامی تاکنون در این باره چیزی تازه‌ی نگفته، اما پیش از این گفته است که تولید و قاچاق مواد مخدر در کشور به صفر رسیده است.

کشورهای روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان، افغانستان و صربستان از اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی هستند.

آژانس خبری پامیر.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.