Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ ثور , ۱۴۰۳ - 28 شوال 1445
شناسه خبر : 51265
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 18 دسامبر 2023 - 23:33 |

ارتش اسرائیل از کشف بزرگترین تونل حماس در غزه خبر داد

ارتش اسرائیل از کشف بزرگترین تونل حماس در غزه خبر داد

ارتش اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد که بزرگترین تونل حماس در نوار غزه را کشف کرده است که تنها چند صد متر با یک گذرگاه مرزی کلیدی فاصله دارد.

بنا بر گزارش عکاس خبرگزاری فرانسه، بزرگی این تونل به اندازه‌ای است که یک خودروی کوچک نیز می‌تواند در داخل آن حرکت کنند.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که این تونل، بخشی از یک شبکه گسترده‌تر از تونل‌هایی بوده که بیش از چهار کیلومتر امتداد دارند و تا حدود ۴۰۰ متری گذرگاه مرزی اریز (Erez) می‌رسند.

به گفتۀ نیروهای اسرائیلی، ساخت این تونل بزرگ میلیون‌ها دلار هزینه داشته و سال‌ها طول کشیده است. آنها همچنین بر این باورند که این تونل زیر نظر محمد یحیی، برادر یحیی سنوار، رئیس حماس که گمان می‌رود طراح حملات ۷ اکتوبر بوده، ساخته شده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که تعداد زیادی سلاح نیز در این تونل پیدا کرده که آماده استفاده در یک حمله بودند.

سرهنگ ریچارد هچت، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که حماس منابع عظیمی را صرف ساخت این تونل کرده و این کار را نیز تنها به یک دلیل انجام داده است: حمله به دولت اسرائیل و مردم آن.

وی گفت که ساخت این تونل در نزدیکی گذرگاه «اریز» نیز عمدا انجام شده است. زیرا اسرائیل از این گذرگاه برای تسهیل ورود کنترل شدۀ کارگران فلسطینی و کسانی که برای مراقبت‌های پزشکی سفر می‌کنند، استفاده می‌کند.

او افزود: «برای حماس، حمله به اسرائیل، حتی بر محافظت از مردم غزه نیز اولویت داشته است.»
تونل‌های هزارتو در زیر منطقه ساحلی نوار غزه که ارتش اسرائیل آن را “متروی غزه” می‌نامد، ابتدا راهی برای دور زدن محاصره اسرائیل‌-مصر بود که از سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز شده است.

این تونل‌ها امکان ارتباط میان صحرای سینا در مصر و غزه را فراهم می‌کردند و مردم از مسیر آنها انواع کالا و حتی سلاح را از جهان خارج وارد نواز غزه می‌کردند. اما پس از جنگ ۲۰۱۴ میلادی شبکه تونل‌ها گسترش یافت و حماس از آن برای تسهیل پرتاب موشک‌های خود استفاده کرد.

بر اساس گزارشی که در ۱۷ اکتوبر امسال از سوی «موسسه جنگ مدرن» در آکادمی نظامی وست پوینت ایالات متحده منتشر شد، در نوار غزه ۱۳۰۰ تونل به طول بیش از ۵۰۰ کیلومتر وجود دارد.

ارتش اسرائیل در ابتدای دسمبر اعلام کرد که بیش از ۸۰۰ تونل را کشف و ۵۰۰ تونل را تخریب کرده است.

امور بین الملل آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.