Tuesday, 21 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱ جوزا , ۱۴۰۳ - 14 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 51870
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 19 ژانویه 2024 - 23:25 |

آیا هشدار طالبان عواقب بدی خواهد داشت؟

آیا هشدار طالبان عواقب بدی خواهد داشت؟

در پی مسدود ماندن گاذرگاه تورخم طالبان به پاکستان هشدار داده که اگر در مورد بازگشایی گذرگاه تورخم به توافق نرسند، تمامی گذرگاه ها را به شکل دایمی بسته خواهند کرد. این در حالیست که گفتگوهایی در این خصوص انجام شده، ولی طرف پاکستانی تن به توافق و بازگشایی مجدد این گاذرگاه نداده است.
با این حال پرسش اصلی اینست که اگر گاذرگاه تورخم و دیگر مرزهای اقتصادی بین افغانستان وپاکستان بسته شود، این برای افغانستان عواقب بدی خواهد داشت یا خیر؟
در پاسخ باید گفت که افغانستان با توجه به سیاست جدیدی که ترسیم کرده و خصوصا طالبان که با تکیه بر سرمایه داخلی تلاش دارند اقتصاد کشور را ترمیم کنند، قطع روابط اقتصادی با پاکستان آسیب جدی به افغانستان وارد نخواهد کرد. چرا که افغانستان در حال حاضرظرفیت خوبی برای رشد اقتصادی پیدا کرده و قطعا این سیاست اقتصادی در خودکفایی اقتصادی مفید، ارزشمند و سازنده است. در جهت دیگر، بندر چابهار گزینه مطلوب و قوی دیگر است که افغانستان توانسته از آن طریق داد و ستد خوبی با کشورهای مختلف جهان داشته باشد و به صرفه تر از گاذرگاه های پاکستان است.
خط آهن هرات – خواف گزینه دیگری است که در حال تکمیل شدن میباشد و با راه اندازی آن میشود افغانستان به سادگی و کمترین زمان به بازارهای اروپا وصل شود. پس این گزینه ها که فرصت خوبتری را مهیا کرده و هزینه کمتری را دارد، نسبت به پاکستانی که مالیات و گمرکی زیادی را میگیرد، صدبرابر بهتر است. کارشناسان اقتصادی کشور نیز بارها این نکته را یادآور شده اند که قطع رابطه اقتصادی با پاکستان هیچ ضرری برای افغانستان ندارد و برعکس مفید هم است و به جای آن استفاده از چابهار به صرفه تر و بهتر از بنادر پاکستانی است که میشود به اقتصاد افغانستان کمک شایانی نماید.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.