Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 52193
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 31 ژانویه 2024 - 15:46 |

شورای امنیت: القاعده ۸ کمپ آموزشی جدید در افغانستان ایجاد کرده‌است

شورای امنیت: القاعده ۸ کمپ آموزشی جدید در افغانستان ایجاد کرده‌است

شورای امنیت سازمان ملل می‌گوید که شبکه القاعده ۸ کمپ آموزشی جدید در افغانستانی زیر کنترل طالبان ایجاد کرده‌است.

این شورا در تازه ترین گزارش خود در مورد افغانستان گفته که طالبان روابط خود با القاعده را حفظ کرده و مقام‌های ارشد القاعده در افغانستان حضور دارند و این گروه همچنان تهدیدی برای این کشور و فراتر از آن است.

بر بنیاد این گزارش، طالبان در تلاش اند تا روابط این گروه با القاعده کمتر دیده شود؛ اما کمتر از ۱۰ عضو القاعده در افغانستان روابط تاریخی با طالبان دارند.

گزارش افزوده که برخی فرماندهان عملیاتی طالبان روش کار و ایدئولوژی مشترک با القاعده دارند، اما جاه‌طلبی جهانی این گروه را ندارند.

همچنین در گزارش به نقل از برخی کشورها آمده که افرادی میان سیف‌العدل، رهبر القاعده “مستقر در ایران” و سایر اعضای ارشد آن در افغانستان، از جمله عبدالرحمن الغامدی، در رفت و آمد هستند.

بر اساس این گزارش، ۶ تن اعضای القاعده برای پیوستن به واحد “کتیبه عمر فاروق” تحت رهبری “ابواخلاص المصری” به شرق افغانستان منتقل شده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل در این گزارش تذکر داده که شبکه القاعده ۴ کمپ آموزشی در ولایت‌های غزنی، لغمان، پروان و ارزگان ایجاد کرده است. همچنین القاعده یک انبار تسلیحاتی جدید نیز در پنجشیر ایجاد کرده‌است.

در این گزارش تصریح شده که حکیم المصری، از اعضای القاعده مسوول کمپ‌های آموزشی و آموزش بمبگذاری انتحاری برای اعضای تحریک طالبان پاکستان در کنر است.

گزارش همچنین افزوده که ۵ مدرسه القاعده در ولایت‌های لغمان، کنر، ننگرهار، نورستان و پروان فعالیت دارند.

گفته شده که گروه القاعده همچنین تاسیساتی را در ولایت‌های هلمند، هرات، فراه و کابل در اختیار دارد.

در گزارش شورای امنیت آمده که چندین حمله تحریک طالبان پاکستانی از داخل افغانستان حمایت شده است.

بر اساس این گزارش، شماری از فرماندهان تی‌تی‌پی و خانواده‌های آنها، بسته‌های کمکی منظم از سوی طالبان دریافت می‌کنند.

در این گزارش گفته شده که تمایل پیوستن اعضای طالبان به تی‌تی‌پی پاکستان افزایش یافته و برخی اعضای گروه طالبان افغانستان حمایت از تحریک طالبان پاکستانی را وجیبه دینی خود می‌دانند.

شورای امنیت همچنین گفته که القاعده نیز علاوه بر ارائه تجهیزات و تسلیحات به تحریک طالبان پاکستانی، به آموزش نیروهای این گروه برای اجرای عملیات‌های برون‌مرزی کمک کرده است.

در این گزارش آمده که بازداشت کوتاه‌مدت ۷۰ تا ۲۰۰ تن از اعضای تحریک طالبان پاکستانی به دست طالبان افغانستان و جابه‌جایی آنها در شمال افغاستان، به خاطر منحرف کردن فشارهای اسلام‌آباد مبنی‌بر مهار تی‌تی‌تی در افغانستان صورت گرفته است.

طبق این گزارش، تحریک طالبان پاکستانی علاوه بر عملیات ضدپاکستان، دست به ترور شماری از افراد طالبان نیز زده است که به داعش خراسان پیوسته‌اند.

گزارش افزوده که به رغم از دست دادن قلمرو و همچنین تلفات، فرسایش نیروها از جمله رهبران بلندپایه و در سطح میانه، داعش همچنان تهدیدی برای افغانستان و منطقه است.

بر بنیاد این گزارش، اهداف گروه داعش در افغانستان در نخست شیعیان، در رده دوم طالبان و سپس غیرنظامیان‌اند.

در گزارش آمده که حمله‌های داعش در نتیجه فشارهای طالبان و نفوذ خوب این گروه بر داعش خراسان کاهش یافته است.

طبق این گزارش داعش نیز نفوذ قابل توجهی در میان طالبان دارد.

شورای امنیت تاکید کرده که رهبران طالبان در مورد چگونگی برخورد با داعش و سلفی‌های هم‌نوا با آن، اختلاف نظر وجود دارد.

اما؛ گروه داعش با استقبال از نیروهای غیرسلفی، استخدام جنگجویان سرخورده طالبان و جنگجویان خارجی، استراتژی فراگیرتری را در پیش گرفته‌است.

در این گزارش همچنین آمده که گروه‌هایی نظیر “جنبش اسلامی اوزبیکستان”، “اتحادیه جهاد اسلامی” و “خطیبه امام بخاری” همچنان در افغانستان فعال‌اند. گروه جماعت انصاالله هم از سوی طالبان و القاعده بودجه دریافت می‌کند.

شورای امنیت می‌گوید که جنگجویان جماعت انصارالله، از نیروهای اصلی لشکر منصوری، کندک ویژه بمبگذاران انتحاری طالبان‌اند.

طبق این گزارش، جنبش اسلامی ترکستان شرقی نیز پس از جابه‌جایی از بدخشان، در ولایت بغلان مستقر شده و شبکه عملیاتی آن به چند ولایت دیگر نیز گسترش یافته است.

همچنین شورای امنیت افزوده که تمرکز جنبش اسلامی ترکستان شرقی بر آموزش نیروهای ذخیره و استخدام زنان است.

در گزارش آمده که القاعده به جنبش اسلامی ترکستان شرق آموزش ایدئولوژیک ارائه می‌کند و داعش نیز با استفاده از نارضایتی آن از مهار شدن توسط طالبان، تعدادی از نیروهایش را جذب کرده‌است.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.