Tuesday, 7 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۸ ثور , ۱۴۰۳ - 29 شوال 1445
شناسه خبر : 51811
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 17 ژانویه 2024 - 23:55 |

گرسنه‌گی مردم و ستم طالبان؛ کمک‌های بشردوستانه از مردم نسی بدخشان پس گرفته می‌شود

گرسنه‌گی مردم و ستم طالبان؛ کمک‌های بشردوستانه از مردم نسی بدخشان پس گرفته می‌شود

طالبان در بیش از دو سال گذشته، بارها متهم به دست‌برد زدن و حیف‌ومیل کمک‌های بشردوستانه در افغانستان شده‌اند. این گروه، خانواده‌های هم‌سو‌، وابسته‌گان و جنگ‌جویان‌ خود را در فهرست دریافت‌کننده‌گان کمک‌ها جابه‌جا می‌کنند و در بسیاری از مناطق کمک‌های  بشردوستانه توزیع‌شده را از مردم به زور پس می‌گیرند. با این حال، منابع در ولسوالی نسی درواز ولایت بدخشان تایید می‌کنند که جنگ‌جویان این گروه حدود یک ماه قبل پول توزیع‌شده توسط یک موسسه را شب‌هنگام با زور و تهدید از مردم پس گرفته‌اند. به گفته منابع، طالبان با تهدید باشنده‌گان محل، گفته‌اند که این گروه نام‌های آنان را به موسسه‌ها داده تا پول‌های کمکی به ‌جاهای دیگری توزیع نشود. این باشنده‌گان ولسوالی نسی می‌افزایند که طالبان پول معلمان را نیز با زور زیر نام کمک به «مجاهدین» که جنگ‌جویان این گروه هستند، می‌گیرند.

حیف‌ومیل کمک‌های بشردوستانه و دست‌برد زدن به این کمک‌ها، واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی داشته است. پیش از این وزارت خارجه امریکا، دفتر بازرس ویژه ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان (سیگار) و کمیته روابط خارجی کنگره امریکا، از دست‌برد طالبان و مداخله این گروه در روند توزیع کمک‌های بشری پرده برداشته‌اند.

در تازه‌ترین مورد، روزنامه ۸صبح به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد جنگ‌جویان طالبان در بدخشان کمک‌های بشری را از مردم جمع‌آوری و در میان خود تقسیم می‌کنند. چندین منبع معتبر با تایید این موضوع گفته‌اند که طالبان به‌طور گسترده در روند توزیع کمک‌ها و تهیه فهرست دریافت‌کننده‌گان کمک‌ها دست دارند.

یک منبع محلی که به دلیل مشکلات امنیتی نامی از وی در گزارش برده نشده‌، می‌گوید که حدود یک ماه قبل طالبان پول‌های توزیع‌شده توسط یک موسسه را از روستاهای «سیدیه، آرخد و زیر پل» ولسوالی نسی شب‌هنگام با زور و تهدید جمع‌آوری کردند. این منبع می‌افزاید: «طالبان شام به خانه‌ها رفتند و گفتند که این پول مربوط به مجاهدین [جنگ‌جویان طالب] است، اما خارجی‌ها به آن‌ها نمی‌دهند و ما مجبور هستیم مردم قریه‌جات را معرفی کنیم تا پول توزیع شود.»

به گفته منبع، موسسه «mission east» و موسسه «AKF» در چندین قریه ولسوالی نسی به هر خانواده ۱۴ هزار افغانی توزیع کرده بودند که طالبان شب‌هنگام آن را از مردم گرفتند. کمک‌کننده‌گان اما به باشنده‌گان محل گفته‌اند که در صورت بروز کدام مشکل، با شماره‌ای که در اختیار آنان قرار داده شده، تماس بگیرند، ولی آنان به دلیل هراس و تهدید طالبان نتوانسته‌اند با این شماره در تماس شوند.

حد‌اقل سه منبع مردمی به روزنامه ۸صبح تایید کرده‌اند که طالبان پول‌های کمک‌کننده‌گان را از نزد خانواده‌های مستحق به زور گرفته و بین جنگ‌جویان‌شان تقسیم می‌کنند. همچنان جنگ‌جویان این گروه همه باشنده‌گان محل را تهدید کرده‌اند که موضوع را رسانه‌ای نکنند.

یک منبع می‌گوید: «چندین بار مواد غذایی کمکی را نیز گرفته‌اند. به‌طور مثال، سهم یک خانواده چهار بوجی آرد می‌شود، طالب‌ها علنی یک بوجی آن را می‌گیرند و در برخی از قریه‌ها نصف کمک‌ها را پس از مردم گرفته‌اند.»

یک باشنده محل که از ذکر نامش در گزارش خود‌داری می‌شود، می‌گوید: «از ما پول را خواستند، اما ما پول ندادیم. تهدید به مرگ کردند. به ما گفتند که ما اسم‌های شما را به موسسه‌ها دادیم تا پول جای دیگری توزیع نشود.»

همچنان منبعی می‌گوید: «چندی قبل برای مردم مرکز ولسوالی مبلغ ۱۸ هزار فی‌ خانه پول داده شده بود که مسوولان ولسوالی طالبان از هر خانواده شش هزار آن را دوباره اخذ کردند و به طالب‌ها دادند.»

این تنها پول موسسه‌ها نیست که طالبان از نزد باشنده‌گان محل در این منطقه بدخشان پس می‌گیرند، بلکه معلمان نیز شکایت دارند که به دستور این گروه مجبورند از هر سه ماه معاش، یک ماه آن را به طالبان بپردازند، در غیر آن از دریافت معاش محروم می‌شوند. منابع در ولسوالی نسی تایید می‌کنند که طالبان معاش معلمان را نیز با زور و تهدید می‌گیرند و کسی حق اعتراض در برابر زورگیری این گروه را ندارد. یک منبع می‌گوید: «طالبان گفتند که وقتی معاشات معلمین آمد، هر معلم ۱۲ هزار افغانی تحویل ما بدهد. این پول را از هر معلم گرفتند.»

این منابع می‌افزایند که طالبان در ولسوالی نسی ماهانه «یک مبلغ» معاش معلمان را زیر نام کمک به «مجاهدین» که جنگ‌جویان این گروه هستند، می‌گیرند. به گفته منابع، جمع‌آوری معاش معلمان و کمک‌ها در پنج ولسوالی دروازها به دستور «جمعه فاتح» ولسوال طالبان برای نسی و مسوول نظامی این گروه برای دروازها، صورت می‌گیرد.

باشنده‌گان ولسوالی نسی بدخشان در حالی از دست‌برد و مداخله گسترده طالبان در روند توزیع کمک‌های بشردوستانه به ستوه‌ آمده‌اند که به‌تازه‌گی کمیته روابط خارجی کنگره امریکا نیز از حیف‌و‌میل کمک‌های بشردوستانه امریکا از سوی طالبان، ابراز نگرانی کرده است. مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی کنگره امریکا، در نشستی ویژه در مورد افغانستان، گفته است که طالبان از پول مالیه‌دهنده‌گان امریکا سود می‌برند و با ایجاد سازمان‌های غیر‌دولتی از امکانات سازمان‌های غیردولتی می‌دزدند تا جنگ‌جویان‌شان را تقویت کنند.

پیش از این وزارت خارجه امریکا و سیگار نیز گفته‌اند که طالبان در امور کمک‌های بشردوستانه مداخله می‌کنند. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، سال گذشته گفته بود که براساس مداخله طالبان در روند توزیع کمک‌های بشردوستانه، این کشور فعالیت‌های بشری را در ولایت غور و دو ولسوالی ولایت غزنی تعلیق کرده است.

 

آژانس خبری پامیر به نقل از ۸صبح

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.