Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ ثور , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 52830
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اخبار جهان تاریخ انتشار : 11 فوریه 2024 - 14:43 |

هرنوع مشروعیت به طالبان الهام بخش گروه‌های تروریستی خواهند شد

هرنوع مشروعیت به طالبان الهام بخش گروه‌های تروریستی خواهند شد

دو دیپلمات کهنه کار افغان و امریکا با اشاره به احتمال بازگشایی سفارت امریکا در کابل، در یک مقاله مشترک نوشته که هرنوع مشروعیت به طالبان، الهام بخش گروه‌های تروریستی در جهان خواهند شد.

انیی فورژایمر معاون سفیر پیشین امریکا در افغانستان و اشرف حیدری سفیر افغانستان در سریلانکا، در این مقاله تاکید کرده که بازگشایی سفارت امریکا در کابل، در واقع مشروعیت دادن به طالبان است.

در این مقاله که در روزنامه “هیل” منتشر شده به مواردی از نقض جدی حقوق بشر توسط طالبان اشاره کرده و از کشورهای جهان خواسته تا این گروه را به رسمیت نشناسد.

مقاله افزوده که بازگشت دیپلمات‌های امریکایی به افغانستان امتیازی برای طالبان است و موجب عادی‌سازی رژیم آپارتاید جنسیتی خواهد شد.

این دو دیپلمات گفته‌اند که بازگشایی سفارت امریکا منجر به حضور ماموریت‌ کشورهای دیگر در افغانستان شده و به عنوان مهر تاییدی برای طالبان عمل می‌کند و الهام‌بخش گروه‌های تروریستی در سراسر جهان خواهد شد.
مقاله افزوده، امریکا و کشورهای همفکر در عوض تسلیم شدن به طالبان، باید به تعهدات خود نسبت به مردم افغانستان عمل کنند.

در این مقاله آمده که حضور دیپلوماتیک امریکا در افغانستان خیانت برای مبارزان حقوق‌بشر در این کشور است.
این دو دیپلمات پیشین با اشاره به نشست آینده نمایندگان ویژه کشورها در مورد افغانستان در قطر تاکید کرده که انتظار دارند در این نشست در مورد چگونگی حمایت از مردم افغانستان متمرکز باشد.

آنان از فرستاده ویژه آینده سازمان ملل برای افغانستان خواسته که صدای موضع واحد بین‌المللی برای افغانستان باشد.

به گفته آنان، تا زمانیکه طالبان به طور ملموس تعهدات بین‌المللی حقوق‌بشر را اجرا نکنند، نباید از سوی جهان به رسمیت شناخته شوند.

آنان همچنین گفته اند که کشورهای جهان باید تماس و تعامل خود را با طالبان کاهش دهند و اعضای بلند پایه این گروه از نشست‌های بین‌المللی محروم شوند.

این در حالی است که اخیراً گزارش‌های منتشر شده که امریکا بدون به رسمیت شناختن طالبان، در حال بررسی امکان بازگشایی قنسولگری خود در افغانستانی زیر کنترول طالبان است.
اما، دولت امریکا این احتمال را رد کرده‌است.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.