Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ ثور , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 54577
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 10 مارس 2024 - 1:19 |

افزایش تجارت افغانستان از طریق بندرهای چابهار و بندرعباس با دیگر کشورها

افزایش تجارت افغانستان از طریق بندرهای چابهار و بندرعباس با دیگر کشورها

آخندزاده عبدالسلام جواد سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان اعلام کرد در سال گذشته میلادی ارزش حجم تجارت افغانستان با ایران به‌ارزش یک میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار رسید که از این میزان، ۲۹ میلیون دلار سهم صادرات افغانستان به ایران و حدود یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار هم سهم واردات از جمهوری اسلامی بود.

وی افزود: در سال گذشته میلادی روی راه‌‌ها و روش‌های جدید برای افزایش مبادلات تجاری که نیازمندی افغانستان را برطرف کند، کار کردیم و توانستیم از طریق بندرهای چابهار و بندرعباس تجارت خویش را افزایش دهیم و همچنین تلاش داریم تا بیشترین فعالیت‌های تجاری افغانستان از طریق این بنادر با دیگر کشورها افزایش یابد.

عبدالسلام جواد خاطرنشان کرد: در مذاکرات با مقامات جمهوری اسلامی ایران، تسهیلات خوبی در بخش تجارت ارائه شد و در زمان حاضر هیچ مشکل ترانزیتی و تجاری از طریق بندرهای چابهار و بندرعباس نداریم.

در بیش از دو سال گذشته میزان تبادلات تجاری میان افغانستان و ایران افزایش چشمگیر داشته است و هیئت حاکمه کابل به‌دلیل ایجاد مشکلات در بندر کراچی از سوی پاکستانی‌ها، به راه‌های جایگزین آن تأکید کردند و به بنادر جمهوری اسلامی ایران روی آوردند.

افزایش مالیات پاکستان بر فعالیت‌های ترانزیتی، اعمال محدودیت‌های جدید و بسته شدن راه‌های تجاری با افغانستان از جمله مشکلاتی است که از سوی پاکستانی‌ها برای تاجران افغان اعمال می‌شوند.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.