Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ ثور , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 54569
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 09 مارس 2024 - 15:10 |

امضا قرارداد کاسا یک هزار

امضا قرارداد کاسا یک هزار

به گزارش آژانس خبری پامیر ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان اعلام کرد روز گذشته قرارداد پروژه انتقال برق آسیای مرکزی به جنوبی موسوم به «کاسا-۱۰۰۰» بین کشورهای قرقیزستان، ازبکستان، افغانستان و پاکستان با حمایت مالی بانک جهانی به امضا رسید.

بر اساس این توافقنامه، قرار شد باقیمانده روند پروژه در اواخر ماه آوریل در افغانستان به طور رسمی آغاز شود و پیش‌بینی می‌شود این پروژه تا پایان سال ۲۰۲۶ به بهره‌برداری برسد.

کاسا-۱۰۰۰ یکی از بزرگترین پروژه‌های آسیای مرکزی است که قرار است برق قرقیزستان و تاجیکستان را از طریق خطوط انتقال انرژی با طول ۱۲۵۰ کیلومتر به افغانستان و پاکستان انتقال دهد. در چارچوب این طرح ده‌ها کیلومتر خطوط جدید برق در این کشورها ساخته خواهد شد.

این در حالی است که بانک توسعه اسلامی، یکی از تأمین کنندگان مالی پروژه، نیز روز پنجشنبه با تأکید بر تعهد خود برای تسریع اجرای پروژه، اعلام کرد بخش‌های این پروژه در خاک پاکستان، تاجیکستان نزدیک به اتمام است.

گفتنی است که طرح کاسا یک هزار در سال ۲۰۰۵ در کنفرانس همکاری‌‌های اقتصادی منطقه‌ای (ریکا) مطرح شد، قرار بود در سال ۲۰۲۰ مورد بهره‌برداری قرار گیرد؛ اما با تسلط گروه طالبان در افغانستان این پروژه به تعویق افتاد.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.