Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ ثور , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 55774
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 29 مارس 2024 - 13:58 |

توافقات جدید اقتصادی و بازرگانی طالبان با پاکستان

توافقات جدید اقتصادی و بازرگانی طالبان با پاکستان

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت پس از دیدار با هیات پاکستانی، از توافق‌های گوناگون بازرگانی و اقتصادی با این کشور خبر می‌دهد.

نورالدین عزیزی می‌گوید که در نشست‌های دو روزه که با هیات پاکستانی داشته‌اند در بخش صادرات زغال‌سنگ و پنبه، رفت و آمد راننده‌های دوطرف بدون داشتن پاسپورت، حل چالش‌های تجارتی و ترانزیتی به توافق رسیده‌اند.

نورالدین عزیزی افزود: «تردد لاری‌ها است که از این پس این‌ها می‌توانند به گونه‌ی آزادانه در قلمرو دو کشور گشت‌وگزار کنند تجارت ما ان‌شاء‌الله با پاکستان افزایش می‌یابد و موضوعات ترانزیت ما که هم‌چنان در اخیر از سوی حکومت پاکستان یک سلسله گرنتی و بانک گرنتی پیش‌نهاد شده بود این‌ها از بین برداشته شد.»

کاردار سفارت پاکستان در کابل و سخن‌گوی وزارت خارجه این کشور سفر هیات پاکستان به کابل را در بهتر شدن روابط بازرگانی میان کابل و اسلام‌آباد سودمند می‌دانند.

عبیدالرحمن نظامانی کاردار سفارت پاکستان در کابل گفت: «سفر محمد خرم‌آغا معیین وزارت تجارت پاکستان و هیات همراه‌اش به افغانستان به‌گونه‌ی موفقیت‌آمیز به پایان رسید. این سفر بخشی از تلاش‌های پاکستان برای ایجاد روابط قوی در بخش‌های ترانزیت، تجارت و موارد مشترک دیگر با افغانستان بود.»

ممتاز زهرا بلوچ سخن‌گوی وزارت خارجه پاکستان گفت: «دو طرف در این دیدار درباره موافقت‌نامه تجارت ترجیحی دوجانبه ، اجرای سند پذیرش موقت برای راننده‌ها وسایل حمل و نقل بازرگانی، حمل و نقل هوایی چندوجهی و رسیدگی به مسایل مربوط به تجارت ترانزیت گفت‌وگو کرده‌اند.»

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری نیز می‌گوید که مسدود ماندن گذرگاه‌های مشترک افغانستان و پاکستان در سال ‌پار تاثیرات منفی به تجارت دو طرف گذاشته و بازرگانان افغان داد و ستد شان را از راه‌های بدیل بیش‌تر کرده‌اند.

خانجان الکوزی عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: «موضوعی که در طول این یک سال خطرناک بود وقفه‌های بندش بنادر بود که سپین بولدک، چمن و تورخم در حدود چهارماه مسدود بودند که به میلیون‌ها دالر به بازرگانان خساره وارد شد.»

در سال ۱۴۰۲ خورشیدی از یک سو مسدود بیش از چهار هزار کانتینر بازرگانان افغان در بندر کراچی و از سوی دیگر چالش‌ها در تجارت میان دو کشور زیان‌های هنگفت مالی را به بازرگانان کشور وارد کرده بود.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.