Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 55103
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 18 مارس 2024 - 1:44 |

ثبت ۱۳۹ مورد نقض حقوق رسانه‌ها توسط طالبان در سال جاری

ثبت ۱۳۹ مورد نقض حقوق رسانه‌ها توسط طالبان در سال جاری

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که در سال جاری خورشیدی ۱۳۹ مورد نقض حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها توسط طالبان را ثبت کرده‌است.

این مرکز روز یک‌شنبه ۲۷ جدی، به مناسبت روز ملی خبرنگار در افغانستان، گزارش داده که این آمار شامل ۸۰ مورد تهدید و ۵۹ مورد بازداشت خبرنگاران است.

بر بنیاد گزارش، “از مجموع رویدادهای ثبت شده در سال ۱۴۰۲، هشت مورد منع فعالیت کار رسانه‌ای و یا رسانه‌ها بوده است که از آن جمله، یک دوره‌ی آموزش خبرنگاری مشترک مردان و زنان به‌طور دائمی، پنج رادیوی محلی به مدت چندین ساعت تا یک هفته، یک شبکه رادیو و تلویزیون محلی برای ۲۰ روز و یک رادیوی محلی دیگر به مدت پنج ماه بسته بوده است.”

گزارش افزوده، با وجود کاهش کمی، نقض حقوق رسانه‌ها و خبرنگاران در سال جاری خورشیدی، نشرات رسانه‌ها از نظر کیفی و ساختاری نسبت به سال قبل تغییر نکرده است.

مرکز خبرنگاران گفته که در این سال طالبان مدیرمسوول دو رادیوی محلی را به اتهام جنایی، همکاری با رسانه‌های بیرونی و جاسوسی محاکمه و به یک سال زندان محکوم کرده‌اند و آنان اکنون دوره محکومیت خود را می‌گذرانند.

براساس گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان، اداره‌ی استخبارات‌ و وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به شکل مستقیم و غیرمستقیم و از طریق بازداشت، تهدید و ارعاب خبرنگاران، در سرکوب رسانه‌ها و آزادی بیان در سال جاری دست داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، در سال جاری محدودیت‌ها بر رسانه‌ها و خبرنگاران در شماری از ولایت‌های جنوبی و جنوب‌شرقی رو به افزایش بود و برخی از مقام‌های محلی طالبان اقدامات علنی و بی‌سابقه‌ای در سرکوب رسانه‌ها روی دست گرفتند.

با این وجود، در گزارش آمده که در سال جاری هیچ موردی از حمله هدفمند، کشته و یا زخمی شدن خبرنگاران در افغانستان رخ نداده‌است.
مرکز خبرنگاران این مساله را تحول مثبت و امیدوارکننده خوانده‌است.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.