Friday, 10 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۱ ثور , ۱۴۰۳ - 3 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 57278
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 28 آوریل 2024 - 1:45 |

ثاقب:پیروزی مجاهدین به علت اختلاف‌ها میان آنان حفظ نشد

ثاقب:پیروزی مجاهدین به علت اختلاف‌ها میان آنان حفظ نشد

نورمحمد ثاقب سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف در برنامه گرامی‌داشت از پیروزی مجاهدین گفته است که پیروزی مجاهدین در هشتم ثور سال ۱۳۷۱ خورشیدی به علت اختلاف‌ها میان آنان [مجاهدین] حفظ نشد.

سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف گفته است که افغانستان هم‌واره با حمله‌ها و مداخله قدرت‌های بزرگ روبه‌رو شده؛ اما اهداف آن‌ها پیوسته نافرجام بوده‌اند. به گفته‌ی او، تحریک طالبان پس از افزایش اختلاف‌ها میان احزاب، شکل گرفت.

نورمحمد ثاقب افزود: «دشمن داخلی و خارجی شکست خوردند ولی در جریان هستید که این انقلاب و جهاد را بردیم اما حفظ نتوانستیم.»

برخی مقام‌های امارت اسلامی در این برنامه گفته‌اند که نظام‌های کمونیستی در کشور که از سوی اتحاد جماهیر شوروی وقت بنیان‌گذاری شده بود، با استفاده از روش‌های گوناگون سبب تفرقه و جنگ‌های داخلی در افغانستان شد.

سید احمد شهیدخیل معین نظامی وزارت امر به معروف و نهی از منکر گفت: «دسیسه‌ای که روس‌ها و استخبارات در پشت پرده طرح کرده بودند، منجر به قربانی علما شد.»

مدارعلی کریمی بامیانی معین وزارت شهرسازی و مسکن در این برنامه گفته است: «تاریخ عبرت است برای کسانی که در آینده زندگی می‌کنند.»

هم‌زمان خلیل‌الرحمن حقانی سرپرست وزارت مهاجران و برگشت کننده‌ها در برنامه گرامی‌داشت از هشتم ثور گفته است که دشمنان افغانستان هنوز هم در کمین تخریب نظام کنونی افغانستان هستند. آقای حقانی افزوده که در دو مبارزه پسین در مقابل شوروی‌ها و امریکایی‌ها در افغانستان، بیش‌ترین آسیب و قربانی را زنان و کودکان متحمل شدند.

خلیل‌الرحمن حقانی افزود: «اکنون هم دشمن در کمین است و به نام‌های مختلف کوشش می‌کند که افغان‌ها را تقسیم کنند.»

برخی اعضای مجمع علما و متنفذین اهل تشیع کشور در یک نشست خبری به مناسبت هشت ثور گفته‌اند که در سه دهه اخیر تلاش‌های زیادی برای دامن زدن به تعصبات مذهبی، قومی و زبانی در کشور انجام شده است.

سیدحسن فاضل‌زاده رییس مجتمع علما و متنفذین اهل تشیع گفت: «قوم‌گرایی آرام آرام رسید به مرحله‌ی تیکه‌داری‌ها و تیکه‌داران قومی که همه شاهد بودیم، تباهی افغانستان مرحله به مرحله و یکی پس از دیگر انجامید.»

عطاالله صادق عضو مجتمع علما و متنفذین اهل تشیع گفت: «از این حقیقت هم چشم پوشی نمی‌توانیم که این چهل سال ما را یک قرن به عقب راند.»

هفتم و هشتم ثور دو روز پی در پی در تقویم افغانستان هستند که تحولات بزرگی را در کشور به میان آورده‌اند.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.