Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ ثور , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 55581
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 26 مارس 2024 - 2:42 |

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه را تصویب کرد

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه را  تصویب کرد

به گزاش آژانس خبری پامیر، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آتش‌بس در نوار غزه را تصویب کرد، اما در تصویب پیش‌نویس اصلاح شده این قطعنامه که شامل عبارت «آتش‌بس پایدار» بود، ناکام ماند.
بر اساس این گزارش، امریکا در نشست شورای امنیت از وتو ضد پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس استفاده نکرد و به پیش‌نویس این قطعنامه رأی ممتنع داد.
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل قبل از تصویب این قطعنامه، خواستار گنجانده شدن عبارت آتش بس پایدار در پیش‌نویس شده بود.
«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل گفت به هر قطعنامه‌ای که عبارت «آتش‌بس دائمی» در آن درج شده باشد، رأی مثبت خواهد داد.
این قطعنامه را ۱۰ عضو غیردائمی شورای امنیت تنطیم کرده بودند. اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در ابتدای این نشست، ابتدا به یاد جانباختگان حادثه تروریستی تالار کروکوس در مسکو یک دقیقه سکوت کردند و سپس سفیر موزامبیک در سازمان ملل به نمایندگی از سایر کشورها پیش نویس قطعنامه آتش بس در غزه را ارائه کرد.
پدرو کومیساریو آفونسو، سفیر موزامبیک در سازمان ملل گفت: ما از همه اعضای این شورا به خاطر تلاش ها و نظراتشان در مورد این پیش نویس قطعنامه و پایان دادن به وضعیت فاجعه بار در نوار غزه قدردانی می کنیم.
«لیندا توماس گرینفیلد» نماینده امریکا در شورای امنیت هم در ادامه مدعی شد «واشنگتن از برقراری آتش‌بس و تسهیل ارسال کمک‌ها به غزه حمایت می‌کند».
او گفت: «ما در حال پیشرفت درباره آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها از غزه هستیم».
دیپلمات امریکایی که کشورش حامی اسرائیل در غزه بوده است، مدعی شد چین و روسیه قصد مشارکت در تلاش‌های بشردوستانه در غزه را ندارند.
گرینفیلد گفت امریکا با برخی از بندهای آتش‌بس موافق نبود و به آن رأی مثبت نداد اما تصویب قطعنامه امروز «بر اهمیت تعهد به صلح در طول ماه رمضان تاکید می‌کند».
او مدعی شد که «حماس یک سازمان تروریستی است که می‌خواهد اسرائیل را نابود کند اما شورای امنیت آن را محکوم نکرد».
نماینده امریکا همچنین گفت تصویب این قطعنامه به این معنی است که آتش‌بس در غزه باید بخشی از توافق آزادی اسرای اسرائیلی باشد.
این قطعنامه همچنین بر ضرورت افزایش کمک‌ها به نوار غزه و برداشتن همه موانع در مسیر ارسال کمک‌ها تأکید کرد.
در قطعنامه شورای امنیت بر ضرورت آتش‌بس فوری در نوار غزه در ماه رمضان شده که منجر به آتش بس ثابت و پایدار شود، تأکید شده است.
این قطعنامه همچنین آزادی فوری و غیر مشروط همه اسیران اسرائیلی دربند مقاومت و تضمین رسیدن کمک‌های انسانی به نوار غزه را خواستار شده است.
در پی این خبر، رام الله از قطعنامه شورای امنیت در مورد غزه حمایت کرد. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین از تصویب قطعنامه شورای امنیت که خواهان آتش بس فوری در غزه است، استقبال کرد و آن را گامی در مسیر درست دانست. تشکیلات خودگردان همچنین از کشورهای عضو شورای امنیت خواست به مسئولیت عای خود در قبال این قطعنامه و اجرای آن عمل کنند.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.