Monday, 20 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۳۱ ثور , ۱۴۰۳ - 13 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 55864
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 31 مارس 2024 - 3:21 |

طالبان: خاک افغانسنان برای هیچ کشوری تهدیدنیست

طالبان: خاک افغانسنان برای هیچ کشوری تهدیدنیست

امارت اسلامی گفته است که کشورهای جهان به علت رقابت‌های که دارند، مساله‌ی هراس‌افگنی در افغانستان را مطرح می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی امارت اسلامی افزوده است که ‌خاک افغانستان در اداره امارت اسلامی قرار دارد و آنان به هیچ گروه بیرون مرزی اجازه کارگیری از خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر را نمی‌دهند.

پیش از این برخی رسانه‌ها با نشر مقاله‌ها و گزارش‌ها از مبدل شدن دوباره افغانستان به پناهگاه امن برای هراس‌افگنان ابراز نگرانی کرده بودند.

سخنگوی امارت اسلامی افزود: «بعضی از کشور‌ها با بعضی دیگر رقابت‌های خود را دارند و می‌خواهند از همچون موارد در پیش‌برد رقابت‌های خود استفاده کنند که درست نیست. افغانستان امن است و ثبات دارد و به هیچ کشوری از آن تهدیدی نیست.»

با این حال برخی آگاهان مسایل سیاسی می‌گویند که امارت اسلامی برای رفع نگرانی‌ها در باره استفاده شدن از خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر باید اقدام جدی کند.

محمدمتین محمدخیل آگاه مسایل سیاسی می‌ گوید: «این یک مساله استخباراتی‌ست، نه کدام مساله‌ای که مردم به‌خاطر سرنگون کردن نظام بلند شده باشند. همه‌ی حملات چه در قندهار، چه در مسکو یا در ایران و تاجیکستان در پشت همه‌ی آن بازی استخباراتی در منطقه و فرامنطقه وجود دارد.»

نجیب‌الرحمن شمال آگاه دیگر گفت: «مبارزه در برابر این پدیده شوم و دشمن بشریت نیازمند اقدامات جمعی و هوشمند کشورها چه از نگاه استخباراتی و چه از نگاه نظامی‌ست که باید در همکاری با حکومت سرپرست افغانستان در صورتی‌که لانه‌های آنان در افغانستان، پاکستان یا هر کشور وجود داشته باشد، باید اقدامات جدی روی دست گرفته شود.»

این در حالی‌ست که پس از حمله مرگ‌بار بر تالار کنسرتی در روسیه که گروه داعش مسوولیت آن را به عهده گرفت و افزایش نگرانی‌ها از وجود گروه‌های هراس‌افگن در منطقه، وزارت خارجه ایالات متحده بر تعهد امارت اسلامی در امر پیکار با هراس‌افگنی تاکید کرده بود.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.