Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 55332
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اخبار جهان تاریخ انتشار : 22 مارس 2024 - 1:49 |

نهادهای بین‌المللی ممنوعیت آموزش دختران غیرقابل توجیه است

نهادهای بین‌المللی ممنوعیت آموزش دختران غیرقابل توجیه است

عفو بین‌الملل در یک اعلامیه گفته است که طالبان باید از بهانه‌های بدبینانه برای پیش‌برد برنامه‌های تبعیض‌آمیز خود دست بردارند.

این سازمان افزوده است: سال جدید آموزشی در افغانستان آغاز شده؛ اما دختران بالاتر از صنف ششم از آموزش منع شده‌اند. این مساله غیرقابل توجیه و نقض حقوق بنیادی بشر برای آموزش است. طالبان باید به دختران در هر سنی، اجازه رفتن به مکتب را بدهد و از بهانه‌های بدبینانه برای پیش‌برد برنامه تبعیض‌آمیز خود دست بردارند.»

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما نیز در واکنش به مسدود ماندن دروازه مکتب‌ها، آموزش را برای صلح و رفاه ضروری خوانده و از مقام‌های کنونی کشور خواسته است تا به این ممنوعیت پایان دهند.

یوناما نوشته است: «با آغاز سال تحصیلی جدید افغانستان، اکنون بیش از ۹۰۰ روز است که دختران بالای ۱۲ سال از حضور در مکتب‌ها و هم‌چنان دختران در دانش‌گاه‌ها منع شده‌اند. یوناما از مقام‌های کنونی افغانستان می‌خواهد که به این ممنوعیت غیرقابل توجیه و آسیب‌رسان پایان دهند. آموزش برای همه برای صلح و رفاه ضروری است.»

همزمان با این وزارت خارجه امریکا احترام به حقوق زنان و دختران افغان را برای ادامه تلاش‌های ایالات متحده در افغانستان حیاتی خوانده است.

ودانت پاتل معاون سخن‌گوی وزارت خارجه امریکا گفته است: «به صراحت گفته‌ایم که در گام نخست، طالبان نباید مانع رفتن دختران به مکتب می‌شدند. پیش‌برد احترام به حقوق زنان و دختران افغان برای تلاش‌های ایالات متحده در افغانستان حیاتی است.»

سونیا که صنف دهم مکتب است به خبرنگار طلوع‌نیوز گفت: «بخاطر این‌که در خانه جگرخون بودم، به کورس خیاطی آمدم. اگر مکاتب به‌روی دخترها باز می‌بود، سال قبل فارغ می‌شدم.»

لمیا شیرزی فعال حقوق زن  گفت: «جامعه جهانی در این سه سال فقط روی کاغذ واکنش‌های داشته است که دختران افغانستان دیگر به این واکنش‌های نمایشی جامعه جهانی اعتماد نداشته و دل خوش نمی‌کنند. طالبان باید بخاطر رشد و توسعه افغانستان، به دختران حرمت نماید و حق آموزش بدهد.»

دست‌رسی نداشتن دختران بالاتر از صنف ششم به آموزش در بیش از دو سال پسین با واکنش‌های داخلی و بیرون مواجه بوده است؛ اما امارت اسلامی بارها گفته است که اجازه نیافتن دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب‎ها، مساله دایمی نیست.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.