Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳ - 26 شوال 1445
شناسه خبر : 57116
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 25 آوریل 2024 - 1:40 |

اسلام‌آباد و تهران:برتعهد خود برای توسعه افغانستان متحد و مستقل تاکیدکردند

اسلام‌آباد و تهران:برتعهد خود برای توسعه افغانستان متحد و مستقل تاکیدکردند

رییس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر پاکستان وجود سازمان‌های هراس‌افگن در افغانستان را تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان خوانده‌اند.

در بیانیه مشترک ابراهیم رییسی رییس‌جمهور ایران و شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان هم‌چنان بر یک افغانستان صلح‌آمیز و باثبات تاکید شده و آمده است که مشارکت بیشتر همه اقشار افغانستان در تصمیم‌گیری‌های بنیادی به تقویت صلح و ثبات در این کشور منجر می‌شود.

وزارت خارجه پاکستان این بیانیه را با پایان سفر سه روزه رییس‌جمهور ایران به پاکستان، نشر کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «هر دو طرف بر تعهد خود برای توسعه افغانستان به عنوان یک کشور صلح‌آمیز، متحد، مستقل و عاری از تهدیدات تروریسم و قاچاق مواد مخدر تاکید کردند. دو طرف با اشاره به این‌که وجود سازمان‌های تروریستی در افغانستان تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و جهان است، بر تمایل خود برای تقویت همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم، امنیت و ایجاد جبهه متحد علیه تروریسم تاکید کردند. دو طرف همچنین بر اهمیت هماهنگی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تضمین امنیت و ثبات در منطقه و بر مشارکت مثبت مجامع منطقه‌ای موجود در این راستا تاکید کردند. دو طرف ضمن احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان، اذعان داشتند که مشارکت بیشتر همه اقشار افغانستان در تصمیم‌گیری‌های اساسی، به تقویت صلح و ثبات در این کشور منجر خواهد شد.»

هرچند امارت اسلامی در این باره تا اکنون اظهار نظر نکرده؛ اما پیش از این ادعاها مبنی بر وجود گروه‌های هراس‌افگن را در افغانستان بی اساس خوانده است.

اما ایران و پاکستان چه نقشی در تامین امنیت و ثبات در افغانستان دارند؟

عزیز معارج دیپلومات پیشین می‌گوید: «گفت: «تفاهم بین شان و گفت‌وگو در راستای مبارزه علیه تروریسم و آوردن صلح و ثبات در منطقه خصوصا کمک و مساعدت در این راستا به افغانستان، هم به نفع منطقه است هم به نفع کشور ایران و پاکستان و هم به نفع افغانستان است.»

از سرگیری زودهنگام فعالیت‌های گروه تماس منطقه‌ای و سازمان همکاری شانگهای – افغانستان برای هماهنگی و تلاش‌ها برای حفظ ثبات و توسعه روابط اقتصادی در منطقه از موضوعات دیگر اند که در این بیانیه آمده است.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.