Tuesday, 30 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۱ ثور , ۱۴۰۳ - 22 شوال 1445
شناسه خبر : 25916
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 27 سپتامبر 2020 - 20:00 |

طالبان تنها «فقه حنفی» را به عنوان مرجع شرعی در تصمیم‌گیری‌ها می‌پذیرند

طالبان تنها «فقه حنفی» را به عنوان مرجع شرعی در تصمیم‌گیری‌ها می‌پذیرند

به گزارش خبرگزاری پامیر، همزمان با توقف مذاکرات در دوحه، هیات مذاکره کننده طالبان می‌گوید که تنها «فقه حنفی» را مرجع شرعی در تصمیم‌گیری‌ها می‌پذیرد و حقوق «اهل تشیع»، پس از پایان مذاکرات باید با تعدیل در قانون اساسی جا داده شود.

این هیات تاکید می‌ورزد که بنیاد مذاکرات باید توافق نامه امریکا و طالبان باشد و طالبان، هیات جمهوری اسلامی افغانستان را به عنوان طرف مذاکره کننده جدا از توافق امریکا نمی‌شناسند.

ظاهرا مذاکرات صلح دوحه با بن‌بست مواجه شده است. از چهارشنبه هفته گذشته تاکنون، مذاکرات گروه‌های تماس و هیات‌های جمهوری اسلامی افغانستان متوقف شده است.

گفته میشود که بن‌بست در کارشیوه مذاکرات است که از ۱۸ ماده آن، دو ماده اختلافی شده است؛ نخست، این‌که طالبان تنها فقه حنفی را مرجع شرعی برای تصمیم‌گیری در مذاکرات می‌پذیرند اما هییت جمهوری می‌خواهد فقه حنفی و جعفری منابع تصمیم‌گیری باشند.

اختلاف دوم روی استقلال مذاکرات است؛ هیات مذاکره کننده طالبان می‌گوید، بنیاد مذاکرات میان افغان ها باید، توافق نامه صلح امریکا و طالبان باشد و مذاکرات ادامه‌ی این توافق‌نامه پنداشته شود، اما هیات حکومت مذاکرات با طالبان را جدا از توافق‌نامه ۲۹ام فبروری دوحه می‌داند.

در همین حال هیات جمهوری اسلامی افغانستان در روزهای پسین گفتگوهای درون گروهی داشته و پیشنهادهایی را هم برای طالبان سپرده است؛ پیشنهادهایی که هیچ گره‌ای را تاکنون باز نکرده اما هیات دولت می گوید که گفتگو ها قطع نشده و چون جنگ افغانستان پیچیده است، نیاز جدی به زمان بیشتر دارد.

هیات مذاکره کننده طالبان از همگانی شدن موارد اختلافی میان دو طرف در جریان مذاکرات انتقاد می‌کند و سوی دیگر تاکید می ورزد که سطح خشونت ها را کاهش داده اند اما دولت افغانستان موارد اختلافی در مذاکرات دوحه را نفاق‌زا و ادامه خشونت ها را هم آسیب رسان به مذاکرات صلح می‌داند

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.