Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 20718
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 06 جولای 2020 - 9:51 |

کمیته مبارزه با کرونا طرح برگزاری امتحان کانکور را تأیید کرد

کمیته مبارزه با کرونا طرح برگزاری امتحان کانکور را تأیید کرد

کمیته مبارزه با ویروس کرونا پس از بررسی‌ها، طرح برگزاری آزمون کانکور را تأیید کرد. براساس این طرح، قرار است امتحان کانکور زیر شرایط ویژه صحی در سراسر کشور برگزار شود. هرچند زمان برگزاری امتحانات هنوز مشخص نشده، اما مسوولان اداره ملی امتحانات کانکور می‌گویند که به زودی این طرح را عملی می‌کنند. در این امتحانات قرار است بیش از ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در ۳۴ ولایت شرکت کنند. هم‌زمان با این، طرح بازگشایی دانشگاه‌ها نیز در آجندای کمیته اضطراری مبارزه با ویروس کرونا به بحث گرفته شد. این طرح اما از سوی کابینه تایید نشده و قرار است روی آن بیش‌تر بحث شود.

عبدالقدیر خموش، رییس اداره ملی امتحانات، روز یک‌‎شنبه، پانزدهم سرطان، در صحبت با روزنامه ۸صبح گفت که کمیته اضطرار مبارزه با ویروس کرونا طرح برگزاری امتحانات کانکور را تأیید کرده و قرار است به زودی امتحانات کانکور تحت شرایط ویژه‌ی صحی در سراسر کشور برگزار شود. وی اما در مورد زمان دقیق برگزاری این امتحانات به دلیل فعال نبودن پروازهای داخلی چیزی نگفت. پروازهای داخلی به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود و اکنون مشخص نیست که در کدام ولایت‌ها از سر گرفته شده است. او گفت در صورت مشخص شدن پروازهای داخلی، زمان دقیق برگزاری امتحان کانکور و تقسیم‌اوقات اعلام خواهد شد. آقای خموش تصریح کرد که قرار است مواد امتحانات کانکور از طریق‌ هوا به ولایت‌های دور‌دست انتقال داده شود و در صورت فعال شدن پروازهای داخلی، اداره ملی امتحانات کانکور آماده است تا امتحانات را به وقت و زمان مشخص برگزار کند.

رییس اداره ملی امتحانات کانکور از سویی ‌هم گفت که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، امتحان کانکور در «فضای باز» برگزار می‌شود و در ولایت‌هایی که زمینه برگزاری امتحانات در فضای باز نباشد، امتحان در داخل صنف‌ها برگزار خواهد شد. او اما افزود که در این صورت تعداد روزهای برگزاری امتحان افزایش می‌یابد و فاصله‌ها نیز بیش‌تر خواهد شد. هرچند در برگزاری امتحانات کانکور همواره فاصله یک متری حفظ می‌شود، اما رییس اداره ملی امتحانات کانکور می‌گوید که قرار است نظر به توصیه وزارت صحت عامه این فاصله‌ به حدود دو متر تغییر کند. علاوه بر این دانش‌آموزان نیز مکلف‌اند نکات صحی را در جریان برگزاری امتحانات رعایت کنند. وی افزود که وزارت صحت عامه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، فیصله کرده تا دانش‌آموزان در جریان امتحان «ماسک» و «دست‌کش» بپوشند. افزون بر این، وی گفت: «هم‌چنان برای این‌که فاصله‌های معیاری در روزهای بیومتریک رعایت شود، تعداد تیم‌های بیومتریک نیز افزایش یافته است. کارت‌ها را از قبل به مکاتب می‌فرستیم تا شاگردان از همان‌ مکتب که فارغ شده، کارت‌هایش را از همان‌جا دریافت کنند.»

قرار است در این دور برگزاری امتحانات کانکور ۲۰۰ هزار دانش‌آموز از سراسر کشور شرکت کنند. این آمار نهایی نیست و ممکن است تغییر کند. رییس اداره ملی امتحانات کانکور گفت، زمانی ‌که پروسه برگزاری امتحانات کانکور آغاز شود، هم‌زمان با آن توزیع فورم به دانش‌آموزان متفرقه نیز آغاز می‌شود و به این دلیل ممکن است رقم اشتراک‌کننده‌گان نیز تغییر کند و تعدادشان به ۲۱۰ هزار تن افزایش یابد. با این حال میزان اشتراک‌کننده‌گان دختر و پسر هنوز مشخص نیست.

رییس اداره ملی امتحانات کانکور از سویی‌ هم بیان داشت که براساس مشکلات اقتصادی دولت در روند جذب دانش‌آموزان کدام تغییرات نیامده است. به گفته او تا زمانی ‌که زیربنا تغییر و دانشکده‌ها انکشاف نکند، ظرفیت جذب نیز افزایش پیدا نمی‌کند. با این هم وی افزود که براساس تبعیض مثبت دولت، ظرفیت جذب دانش‌آموزان دختر در ولایات افزایش یافته است. براساس گفته‌های خموش، قرار است در سال جاری دو چند سال گذشته دانش‌آموزان دختر در دانشگاه‌های کشور جذب شوند. این در حالی است که در سال گذشته ۱۷۴ هزار و ۸۱۷ تن در امتحان کانکور شرکت کردند که از این ۱۵۴ هزار و ۶۴۷ تن در مؤسسات تحصیلات عالی و نیمه‌عالی راه یافتند. از میان کامیاب‌شده‌گان حدود ۳۵ درصد یعنی ۵۵ هزار و ۴۳۷ تن دختر و ۶۴ درصد یعنی ۹۹ هزار و ۲۱۰ تن پسر بودند.

آقای خموش جذب در دانشگاه‌های خصوصی و دولتی را در سه کتگوری مشخص کرد. او گفت که در کتگوری اول نظر به انتخاب خود داوطلب جذب می‌شود. در این کتگوری داوطلب مکلف است نمره معیاری دانشکده‌ی مربوطه را تکمیل کند. در کتگوری دوم داوطب‌هایی‌اند که نظر به نمرات‌شان در تحصیلات نیمه‌عالی راه پیدا می‌کنند و در کتکوری سوم کسانی‌ قرار می‌گیرند که نمرات معیاری را تکمیل نمی‌توانند و به دانشگاه‌های خصوصی معرفی می‌شوند.

امتحان کانکور تاکنون دو بار به تعویق افتاده است. قرار بود بار نخست از اول حوت آغاز و تا اخیر ماه حمل تکمیل شود، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا در هرات، این طرح به تعویق افتاد و قرار شد در اول حمل برگزار شود. با گسترش ویروس کرونا به سایر ولایات، این طرح بازهم از مرحله اجرا باز ماند و تا زمان نا‌معلومی به تعویق افتاد. اکنون اداره ملی امتحانات کانکور می‌گوید که به زودی امتحانات کانکور را در ۳۴ ولایت برگزار می‌کند و در نظر دارد تا شروع سمستر خزانی دانشگاه‌ها، نتایج آن‌ را اعلام کند.

طرح بازگشایی دانشگاه‌ها نهایی نشده است
هم‌زمان با این کمیته اضطراری مبارزه با ویروس کرونا طرح باز‌گشایی دانشگاه‌ها را نیز به آجندا گرفته بود، اما سرانجام مورد تأیید این کمیته قرار نگرفت و تصمیم گرفته شده تا یک کمیته دیگر آن را بررسی کند. حنیف فرزان، معاون سخنگوی وزارت تحصیلات عالی، به ۸صبح گفت که کمیته اضطرار مبارزه با ویروس کرونا فیصله کرده تا یک کمیته تخنیکی این طرح را با تمامی ابعادش بررسی کند و برای تصمیم نهایی به کابینه معرفی شود.

وزارت تحصیلات عالی چندی پیش طرح بازگشای دانشگا‌ه‌ها را به وزارت صحت عامه و کمیته اضطراری مبارزه با ویروس کرونا فرستاده بود. در این طرح وزارت تحصیلات عالی پیشنهاد کرده بود تا در تاریخ ۲۱ سرطان دانشگاه‌ها درس‌های حضوری‌ خود را آغاز کنند. او گفت که براساس این طرح استادان دانشگاه‌ها درس‌ها تشدیدی را به مدت چهار هفته در مناطق گرم‌سیر و ده هفته در مناطق سرد‌سیر ادامه می‌دهند. وی هدف از درس‌های تشدیدی را ارائه مباحث کلیدی و عمده مضامین به دانشجویان عنوان کرد. فرزان گفت که درس‌های‌ آنلاین به هیچ وجه جوابگوی نیست و به همین منظور استادان مضامین را به صورت فشرده و خلاصه به دانشجویان ارائه می‌کنند تا سمستر بهاری تکمیل شود.

دروس دانشگاه‌ها دولتی قرار بود به تاریخ سه حمل آغاز شود، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و قرنطین شدن شهرها، دانشگاه‌ها تعطیل شد. وزارت تحصیلات عالی برای پر کردن این خالی‌گاه طرح آموزش آنلاین را روی دست گرفت. این طرح اما چندان با استقبال دانشجویان روبه‌رو نشد. در شماری از ولایات دانشجویان به برق و انترنت دسترسی ندارند، از این رو این طرح با نواقص همراه شد. اکنون دیده شود که طرح بازگشایی دانشگاه‌ها از سوی کابینه تأیید می‌شود یا خیر.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.