Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 23078
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 14 آگوست 2020 - 11:12 |

حکومت افغانستان از رهایی ۸۰ زندانی طالبان خبر داد

حکومت افغانستان از رهایی ۸۰ زندانی طالبان خبر داد

حکومت ۸۰ زندانی طالبان را ناوقت روز پنجشنبه ۱۳ اگست (۲۳ اسد) از زندان پلچرخی آزاد کرد.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گفت که این زندانیان طالبان شامل فهرست ۴۰۰ نفری اند که آزادی آنان را لوی جرگۀ مشورتی صلح تایید کرده و صلاحیت آزادی این زندانیان را به حکومت سپرده بود.

این شورا همچنان گفته است که این افراد به هدف تلاش‌های صلح، آغاز گفتگوهای مستقیم و برقراری آتش‌بس سرتاسری و دایمی در افغانستان آزاد شده اند.

در اعلامیه آمده است: “تمامی زندانیان آزاد شده سوگند نمودند که بعد از آزادی زندگی صلح‌آمیز را آغاز نموده و در برابر مردم‌ افغانستان دوباره نخواهند جنگیدند.”

شورای امنیت ملی افغانستان همچنان گفت که برای تامین صلح دایمی و پایدار نیاز است تا طرف مقابل با در نظرداشت مسوولیت‌ها و توافقات، اقدامات لازم را روی دست گرفته تا از ضیاع وقت جلوگیری شود.

رییس جمهور غنی که رهایی این زندانیان را بالاتر از صلاحیت خود می‌دانست، پس از برگزاری لویۀ جرگۀ مشورتی و بر اساس مشورت نمایندگان مردم افغانستان برای رهایی این ۴۰۰ زندانی، روز دوشنبه دهم اگست (۲۰ اسد) فرمان رهایی آنان را صادر کرد.

بر اساس معلومات ریاست جمهوری افغانستان در جمع ۴۰۰ زندانی طالبان که روند رهایی آنان از بند حکومت آغاز شده است، ۱۵۶ تن از محکومین قاچاق مواد مخدر و ۵۶ فردی که محکوم به اعدام بودند، شامل است.

بر اساس توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری در قطر امضا شد، حکومت افغانستان باید ۵۰۰۰ زندانی طالبان را رها کرده و طالبان نیز ۱۰۰۰ اسیر دولت را از بند رها کنند.

انتظار می‌رود که با تکمیل شدن روند رهایی این زندانیان، مذاکرات بین‌الافغانی در روزهای نزدیک در قطر آغاز شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.