Sunday, 5 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۶ ثور , ۱۴۰۳ - 27 شوال 1445
شناسه خبر : 57170
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 26 آوریل 2024 - 1:45 |

چین: پس از آمدن دوباره طالبان تغییرات مثبتی در این کشور به میان آمده است

چین: پس از آمدن دوباره طالبان تغییرات مثبتی در این کشور به میان آمده است

نماینده چین در یک نشست بین‌المللی زیر نام “پاکستان در چشم‌انداز ژئوپلیتیک در حال ظهور” در پاکستان گفته است که پس از برگشت دوباره «طالبان» به قدرت در افغانستان، تغییرات مثبتی در این کشور به میان آمده است.

نماینده چین در این نشست که از سوی انستیتوت مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد و یکی از موسسه‌های آلمانی سازماندهی شده بود، افزوده است که طالبان با ایجاد حاکمیت و استقلال در افغانستان، فضای اعتماد و برادری را در روابط دوجانبه و چندجانبه فراهم کرده‌اند.

یی هیلین نماینده چین در این نشست افزوده است: «بازگشت طالبان به قدرت تغییرات مثبتی را به همراه داشت و در گام نخست، خروج نیروهای خارجی دریچه جدیدی را برای دستیابی به استقلال و خودمختاری واقعی در افغانستان باز‌ کرد. حاکمیت و یکپارچگی در افغانستان، فضای برادری را برای همکاری در روابط دوجانبه و چندجانبه ایجاد کرده است.»

از سویی آصف علی درانی نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان در این نشست بار دیگر از آن‌چه حضور گروه تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) در افغانستان دانسته، انتقاد کرده است. او ادعا کرده که بیشتر اعضای تی‌تی‌پی حمله‌های‌ خود را در خاک افغانستان ضد پاکستان برنامه‌ریزی می‌کنند.

آصف علی درانی تاکید کرده است که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، گمان می‌رفت که صلح در افغانستان سبب صلح در منطقه شود، اما چنین انتظاراتی کوتاه‌‎مدت بود.

نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان افزوده است: «حمله‌های تحریک طالبان پاکستانی در پاکستان در حالی افزایش یافته است که استفاده از خاک افغانستان برای انجام این حمله‌ها، یک نگرانی جدی برای پاکستان بوده است. یکی دیگر از جنبه‌های نگران کننده برای ما، مشارکت اتباع افغان در این حمله‌ها است.»

عزیز معارج آگاه مسایل نظامی به طلوع‌نیوز گفت: «پاکستان باید امنیت خود را خود تامین کند. تی‌تی‌پی از کدام راه به افغانستان می‌رود و از کدام راه به پاکستان بر می‌گردد، این‌ها سیم خاردار هم نصب کرده‌اند.»

با این‌که امارت اسلامی درباره سخنان آقای درانی چیزی نگفته؛ اما پیش از این بارها تاکید کرده است که تحریک طالبان پاکستان در افغانستان حضور ندارد و کابل اجازه نمی‌دهد که خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر کار گرفته شود.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.