Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 23035
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 13 آگوست 2020 - 14:29 |
کرونا در افغانستان؛

وزارت صحت: در محرم اجتماعات بزرگ راه اندازی نکنید

وزارت صحت: در محرم اجتماعات بزرگ راه اندازی نکنید

وزارت صحت/بهداشت افغانستان از شهروندان این کشور خواسته در ماه محرم از تجمعات در اماکن سربسته جلوگیری کرده و اجتماعات بزرگ را راه اندازی نکنند.

احمد جواد عثمانی سرپرست صحت عامه امروز (پنجشنبه ۲۳ اسد/مرداد) در یک نشست خبری از شهروندان خواست در عزاداری ماه محرم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا توصیه‌های این نهاد را جدی بگیرند.

او افزود که کمیته ملی مبارزه با کرونا نیز رهنمودی برای عزاداران در ماه محرم تهیه کرده که به زودی با آنها شریک خواهد ساخت.

دو روز پیش نیز جلسه‌ای میان اعضای شورای علمای اهل تشیع و معاونت دوم ریاست جمهوری افغانستان برگزار شده بود که در آن از آمادگی‌ها برای برگزاری مراسم دهه محرم در وضعیت شیوع کرونا خبر داده شد.

در این نشست بر رعایت اصول بهداشتی و ضدعفونی شدن اماکن عزاداری قبل و بعد از برگزاری مراسم تاکید شد و قرار بر آن شد که تمام لوازم و تجهیزات مورد نیاز بهداشتی برای مساجد و تکیه خانه‌ها فراهم شود.

سرپرست صحت عامه امروز اعلام کرد که درصدی بیماران شفایافته از کووید ۱۹ در این کشور به حدود ۷۲ درصد رسیده و میزان وقایع مثبت در نمونه‌های آزمایش شده از حداکثر ۷۰ درصد به پانزده درصد کاهش یافته اما هنوز هم باید کرونا را جدی گرفت.

او گفت زمانی که میزان وقایع مثبت به کمتر از پنج درصد برسد، می‌توان گفت که افغانستان کرونا را کنترل کرده است.

آقای عثمانی افزود که اکنون افغانستان ۹ هزار واقعه فعال از بیماری کووید ۱۹ دارد اما به اساس ارزیابی اخیر وزارت بهداشت تاکنون بیش از ده میلیون نفر در این کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند.

باز شدن دانشگاه‌ها و مکاتب
با آغاز شیوع ویروس کرونا در افغانستان مکاتب/مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها در این کشور بسته شد. از تعطیلی این مراکز آموزشی تقریبا چند ماه گذشت.

به تازگی دانشگاه‌ها دوباره آغاز به کار کردند و دولت اعلام کرده که سر از اول سنبله/شهریور، دروس حضوری کلاس‌های یازدهم و دوازدهم در مکاتب دولتی و تمام صنوف/کلاس‌ها در مکاتب خصوصی آغاز خواهد شد.

سرپرست صحت عامه امروز از دانشجویان و دانش آموزان خواست نکات بهداشتی را جدی گرفته و رعایت کنند.

او افزود که بسیاری از نوجوانان و جوانان به این باورند که ویروس کرونا برای آنها خطری ندارد و آنها را مصاب نمی‌سازد اما ارزیابی‌های این وزارت نشان داده که ۴۳ درصد مبتلایان کرونا افراد بین سنین ۲۰ تا ۳۹ سال بودند.

او تاکید دارد که انتقال ویروس توسط کودکان و جوانان، افراد بزرگسال خانواده‌ها را با خطر رو به رو خواهد ساخت بنابراین آنها نیز باید این بیماری را جدی بگیرند.

رنگینه حمیدی، سرپرست وزارت معارف/آموزش و پرورش نیز در نشست خبری امروز گفت به دلایل شمار زیاد دانش آموزان در مکاتب دولتی، کمبود امکانات در این مکاتب و مشکلات برای نظارت از رعایت اصول بهداشتی در آنها، تنها به صنوف یازده و دوازده اجازه باز شدن داده‌اند.

او گفت که بعد از یک ماه با بررسی اوضاع و ارزیابی شیوع ویروس کرونا در مورد آغاز دروس حضوری کلاس‌های دیگر در مکاتب دولتی نیز تصمیم خواهند گرفت.

به گفته خانم حمیدی از فعالیت مکاتب خصوصی نیز نظارت دقیق و جدی صورت خواهد گرفت تا به درستی تدابیر بهداشتی را رعایت کنند.

| منبع خبر : بی بی سی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.