Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ حوت , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 24245
  پرینتخانه » گزارش تاریخ انتشار : 03 سپتامبر 2020 - 12:53 |

توافقات تازۀ کابل – اسلام‌آباد؛ فصل جدید یا چرخ باطل؟

توافقات تازۀ کابل – اسلام‌آباد؛ فصل جدید یا چرخ باطل؟

کارشناسان از توافقات جدید که بین افغانستان و پاکستان روز دوشنبه (۱۰ سنبله)، در نشست «ارزیابی پلان عمل افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی» به امضاء رسید، خوشبین نیستند.

دومین نشست «ارزیابی پلان عمل افغانستان-پاکستان برای صلح و همبستگی» با حضور معینان وزارت خارجه دوکشور در کابل برگزار شد و در این نشست توافقات جدید بین افغانستان و پاکستان به امضاء رسید.

روند صلح، جلوگیری از تخطی های مرزی و راکت پراکنی های نظامیان پاکستانی برافغانستان، مشکلات مهاجران افغان درپاکستان ازمسایل دیگری اند که در این نشست به بحث گرفته شدند.

آیا این توافقات در این سطح برگ تازه‌ای در روابط دو کشور است یا توافقاتی که مثل همیشه تعهد میشود و عملی نه؟

احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی در پاسخ به این پرسش به خبرگزاری بین‌المللی اسپوتنیک گفت:

«این یک روند تازه نیست، در گذشته‌ هم همچو وعده‌ها، تعهدات و امضاها صورت گرفته است اما عملی نشده است. حالا هم یک پروسه است، ولی به جنبۀ عملی آن من باور ندارم».
اولین بار است که پاکستان حاضر شده تحریم‌هایی را علیه طالبان نیز روی دست بگیرد در حالی که قرار است طالبان وارد روند گفتگوهای بین‌الافغانی صلح شود.

در مورد این که تحریم طالبان توسط پاکستان یک نوع امتیاز برای دولت افغانستان باشد، اقای سعیدی افزود:

«گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی اف‌ای‌تی‌اف، یک سال پیش پاکستان را به‌خاطر این که طالبان را شامل لیست تروریست‌ها نمی‌کند، در «فهرست خاکستری» کارگروه مالی عنوان کشور حامی تروریسم قرار گرفته بود و هشدار داده بود که اگر پاکستان تا چند ماه دیگر طالبان را در لیست سیاه قرار ندهد، پاکستان را در فهرست سیاه قرار می‌دهد».
این کارشناس مسایل سیاسی می‌گوید که افراد که به‌شمول ملابرادر در لیست سیاه قرار داشتند، در اولین مذاکرات بین خلیلزاد و طالبان، امریکا آنها را از لیست سیاه بیرون کردند.

«امریکایی‌ها گفته بودند که به‌خاطر ادامه مذاکرات، آنها (رهبران طالبان) می‌توانند به کشورهای خارج سفر و رفت و آمد کنند. پاکستان فوراً چند پیش اسامی کسانی را اعلان کرد که امریکا آنها را یک سال پیش از لیست سیاه بیرون کرده بود و پاکستان یک حرف و دو عمل کرد».
علاوه براین در گفتگوهای مشترک، گسترش همکاری‌های نظامی و امنیتی از جمله موضوعات مورد بحث بود و درباره اتصال منطقه‌ای، توسعه تجارت، حمل و نقل و احداث بیشتر خطوط ریلی میان افغانستان و پاکستان تاکید شد.

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسایل افغانستان، پاکستان و هند در این زمینه به خبرگزاری بین‌المللی اسپوتنیک گفت:

«یک ماهیت وجود دارد در مناسبات افغانستان و پاکستان و آن استراتژی تقربیاً غیرقابل تغییر پاکستانی ها است، که از همان ابتدایی که در سال ۱۹۴۷ پاکستان از هند جدا شد و به یک کشور مستقل مطرح شد این مشکل در واقع به وجود آمد».
به گفته آقای ملازهی، از دید پاکستانی‌ها افغانستان نباید به استقلال می‌رسید، بلکه جزئی از پاکستان می‌شد. خط دیورند مسئله اصلی است تا زمانی که این مشکل حل نشود، به نظر نمی آید که آن سیاست استراتژیک پاکستان در ارتباط به افغانستان تغییر بکند.

او اضافه کرد:

«پاکستان طالبان را تحریم کرد و حساب بانکی رهبران طالبان از جمله ملابرادر را بست، ولی بلافاصله روز بعد آنها را به اسلام آباد دعوت کرد و در آنجا با هم مذاکره کرد. پاکستان سیاست دوگانۀ دارد و آن سیاست دوگانه‌اش را به این ساده‌گی رها نمی‌کند تا به آن منافع راهبردش به افغانستان دست پیدا نکند. ولی حالا شرایط متفاوت تر است پاکستانی‌ها تحت فشار امریکا مجبورند یکمقداری یک جاهایی کوتاه بیایند، اما این را نباید به معنی تعدیل استراتژی پاکستانی‌ها ارزیابی کرد».
در مورد اینکه نقش پاکستان در صلح افغانستان تا چه حدیست، ملازهی گفت:

«پاکستانی‌ها نقش مهم می‌توانند در صلح و جنگ در افغانستان داشته باشند. واقعیت این است که گروه‌های رادیکال اسلامی به لحاظ تدارکاتی، آموزش و سلاح وابسته به آی‌اس‌آی پاکستان هستند و به لحاظ ایدئولوژیکی تحت تاثیر عربستان. این جریان رادیکال که طالبان بخشی از آن هستند داعش (گروه ترویستی ممنوع در روسیه) و القاعده هم بخشی دیگر آن. پاکستانی ها با امریکا یک هماهنگی دارند که طالبان را به قدرت برسانند و زمانی که طالبان به قدرت برسند بر هر حال آن اهداف که پاکستان دارد کم و بیش قابل برآورده شده هستند».
موضوع مهاجران نیز در این دیدار مشترک مورد بررسی دو طرف قرار گرفت و دولت افغانستان اعلام کرد که در این زمینه بر روی برنامه‌های درازمدت کار می ‌کند تا زمینه بازگشت شهروندانش از پاکستان را فراهم کند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.