Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ حوت , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 32125
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 16 سپتامبر 2021 - 9:34 |

چهار فضانورد آماتور با یک ماموریت خصوصی راهی فضا شده اند.

چهار فضانورد آماتور با یک ماموریت خصوصی راهی فضا شده اند.

خدمه ماموریت “اینسپیرِیشِن ۴” شامل یک میلیاردر و سه “شهروند عادی” با کپسول دراگون شرکت فضایی “اسپیس اکس” از مرکز فضایی کندی به فضا رفتند.

این چهار نفر سه روز آینده را در مدار زمین سپری خواهند کرد.

این گام دیگری برای بازار گردشگری فضایی به حساب می آید که بعد از وقفه ای ده ساله مجددا شاهد خودنمایی است.
ریچارد برانسون و جف بزوس میلیاردرهای بریتانیایی و آمریکایی پیشتر در تابستان امسال با وسایل نقلیه فضایی ساخت شرکت هایشان به ورای اتمسفر زمین سفر کردند.

جارد ایزاکمن، هِیلی آرسنو، سیان پراکتور و کریس سمبروسکی چهار خدمه “اینسپیریشن ۴” هستند که شش ماه با شرکت اسپیس اکس مشغول تمرین های فشرده بوده اند.

با این حال کپسول دراگون که آنها را حمل می کند به وسیله کامپیوترهایی که از راه دور زیر نظر کارشناسان اسپیس اکس است کنترل می شود.

این کپسول قرار است در مداری به ارتفاع ۵۷۵ کیلومتر “پروازی آزاد” انجام دهد که حدود ۱۵۰ کیلومتر بالاتر از ایستگاه بین المللی فضایی است. تلسکوپ فضایی هابل تقریبا از همین ارتفاع کیهان را رصد می کند.

چهار خدمه دراگون در این سه روز آزمایش هایی علمی انجام خواهند داد. به علاوه کپسول آنها حاوی یک پنجره بزرگ است که می توانند از آن زمین را تماشا کنند.

آقای ایزاکمن که ۳۸ سال دارد و با ساخت سیستم هایی برای پردازش مبادلات کارت اعتباری ثروتمند شده “اینسپیریشن ۴” را از شرکت اسپیس اکس خریداری کرد.

او تصمیم گرفت سه صندلی این ماموریت را در اختیار کسانی که سرگذشت الهام بخشی داشته اند قرار دهد.

این ماموریت که فرماندهی آن را آقای ایزاکمن به عهده دارد از نظر صنعت گردشگری فضایی اهمیت زیادی دارد.
به تدریج فعالیت های فضایی – حتی پرواز انسان به فضا – بیش از پیش جنبه تجاری پیدا می کند و ایده سفر به مدار زمین بدون تکیه بر سازمان های عمده فضایی کشورها عادی‌تر خواهد شد.

در دهه ۲۰۰۰ چندین فرد ابرثروتمند مدتی را در ایستگاه بین المللی فضایی سپری کردند. آن نوع توریسم فضایی در سال ۲۰۰۹ پایان یافت، زمانی که صندلی های خالی موشک های روسی را ناسا برای اعزام فضانوردان خود به ایستگاه فضایی خریداری کرد.

با این حال به نظر می رسد که دوران جدید توریسم فضایی ماندگارتر باشد، به این دلیل که هم اکنون تعداد خیلی بیشتری شرکت خصوصی دنبال این نوع کسب و کار هستند که قاعدتا باید هزینه این نوع سفرها را برای طیف وسیع تری کاهش دهد.

| منبع خبر : بی‌بی‌سی فارسی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.