Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 36358
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 21 مارس 2022 - 18:56 |

هشدار روسیه درباره فاجعه انسانی در صورت تسلیم نشدن ماریوپل

هشدار روسیه درباره فاجعه انسانی در صورت تسلیم نشدن ماریوپل

علی‌رغم هشدار روسیه درباره احتمال وقوع فاجعه انسانی در ماریوپل، دولت اوکراین از تسلیم کردن این شهر سر باز می‌زند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، دولت اوکراین امروز (دوشنبه) درخواست روسیه برای تسلیم کردن شهر بندری ماریوپول را رد کرد.

 

روسیه از نیروهای اوکراینی در ماریوپول خواسته بود تا سلاح‌های خود را در ازای عبور ایمن از شهر بر زمین بگذارند و گذرگاه‌های بشردوستانه از ساعت ۱۰ صبح امروز به وقت مسکو در ماریوپل باز شود، که با پاسخ منفی کی‌یف مواجه شد.

 

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از روزنامه پراودا، «ایرینا ورشچوک» معاون نخست وزیر اوکراین، گفت: «هیچ بحثی در مورد تسلیم و زمین گذاشتن سلاح وجود ندارد. ما قبلاً در این مورد به طرف روسی اطلاع داده‌ایم».

 

بر اساس این گزارش، ماریوپل از زمانی که روسیه در ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد، متحمل شدیدترین بمباران‌ها شده است. بسیاری از ۴۰۰ هزار سکنه آن همچنان در حالی که درگیری‌ها در خیابان‌های اطراف آنها ادامه دارد، گرفتار شده‌اند.

 

به نوشته رویترز، ورشچوک گفت که بیش از ۷ هزار نفر روز یکشنبه از شهرهای اوکراین از طریق گذرگاه‌های امن تخلیه شدند که بیش از نیمی از آنها را ساکنان ماریوپل تشکیل داده بود.

 

وی اظهار داشت که دولت اوکراین قصد دارد روز دوشنبه نزدیک به ۵۰ اتوبوس را برای تخلیه هرچه بیشتر مردم به آنجا بفرستد.

 

بر این اساس، شورای شهر ماریوپل نیز خبر داد که چندین هزار نفر از ساکنان این شهر طی هفته گذشته به روسیه رفته‌اند. خبرگزاری‌های روسی می‌گویند طی روزهای اخیر اتوبوس‌ها صدها پناهجو را از ماریوپل به روسیه برده‌اند.

 

پیش از این نیز ارتش انگلیس مدعی شد بخش عمده‌ای نیروهای نظامی روسیه در فاصله تقریباً ۲۵ کیلومتری از مرکز پایتخت اوکراین مستقر شده‌اند.

 

در ۲۴ فوریه، روسیه در پاسخ به درخواست کمک از سوی جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک (جدایی‌طلبان شرق اوکراین)، عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد که «غیر نظامی‌سازی و نازی‌زدایی» از اهداف کلیدی این عملیات است. مسکو بارها تاکید کرده که هیچ برنامه‌ای برای اشغال اوکراین ندارد و تاکید می‌کند که نیروهای مسلح روسیه فقط زیرساخت‌های نظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهند. ایالات متحده و متحدانش، از جمله ژاپن، با اعمال تحریم‌های جامع علیه روسیه به اقدام مسکو واکنش نشان دادند.

 

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.