Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 37306
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 22 آوریل 2022 - 14:10 |

واکنش‌های گسترده به انفجاری‌های اخیر در افغانستان

واکنش‌های گسترده به انفجاری‌های اخیر در افغانستان

هدف قرار گرفتن غیر نظامیان آن هم در داخل مسجد واکنش‌های زیادی را در داخل و خارج از کشور به دنبال داشته است. دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان با نکوهش این انفجار خواستار توقف حملات بر غیر نظامیان شده است.

 

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، یونما با نکوهش این حملات، از هدف قرار گرفتن غیر نظامیان نگرانی کرده و خواستار توقف همچون حملات شده است.

 

یونما گفته است که:”یوناما حمله هولناک در مزار شریف را که غیرنظامیان را در یک مکان عبادت هدف قرار می‌دهد، به شدیدترین وجه محکوم می‌کند. حملات اخیر علیه غیرنظامیان نشان دهنده یک روند نگران کننده در افغانستان است. این باید فورأ پایان یابد و عاملان آن باید پاسخگو باشند.”

 

نماینده سازمان عفو بین‌الملل در افغانستان نیز هدف قرار گرفتن افراد ملکی به ویژه هزاره‌ها در افغانستان را تقبیح نموده و تاکید کرده است که حکومت سرپرست امارت اسلامی باید اقدامات جدی را برای جلوگیری از تکرار همچون حملات روی دست بگیرد.

 

حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور نیز در حساب تویتر خود انفجار در مسجد شیعیان در بلخ را نکوهش کرده و آن را کار دشمنان صلح و آرامش مردم افغانستان خوانده است.

 

حامد کرزی می‌گوید که:”با تأسف و اندوه آگاهی یافتم كه دشمنان صلح و آرامش مردم افغانستان يكبار ديگر با ارتكاب جنايت ضد بشرى شمارى از هموطنان ما را حين اداى نماز در مسجد جامع سه دکان شهر مزارشریف شهيد و زخمى ساختند اين عمل تروريستى و جنایت ضد بشری را که در تضاد با تمام اصول و ارزش‌های انسانی و اسلامی قرار دارد به شديدترين الفاظ تقبيح مینمایم.”

 

از سوی هم ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به حملات اخیر در کشور گفته است که این حملات کار حلقاتی است کهع ارتباطی با جامعه افغانی ندارند و به زودی نیروهای امنیتی عاملان این رویدادها را بازداشت و به کیفر خواهند رساند.

 

وی درحساب تویتراش نگاشته است که:”امارت اسلامی افغانستان انفجارات در کابل، بلخ و کندز را که علیه مردم ملکی انجام شد، تقبیح مینماید. نیروهای امنیتی امارت اسلامی در کار از بین بردن فتنه انگیزها و عناصر شریر تجربه خوبی دارند. به زودی عاملین این جنایت‌ها گرفتار شده و به کیفر اعمال شوم شان خواهد رسیدند.”

 

مسجد شیعیان در بلخ، جایی که روز پنجشنبه (۱ثور ۱۴۰۱) گواه مرگبارترین رویداد بود و نماز گذاران هنگام ادای نماز ظهر هدف انفجار قرار گرفتند. هرچند آمار تلفات از این رویداد متفاوت است اما آمارهای اخیر نشان می دهد که در این انفجار حدود ۳۰ تن کشته و بیش از ۴۰ تن دیگر زخمی برداشته اند.

 

افزون بر این رویداد، ولایت‌های کابل، قندز و ننگرهار نیز روز پنج شنبه گواه وقوع انفجارهای بودند که از افراد ملکی قربانی گرفت و تنها در انفجار ننگرهار شماری از نیروهای امارت اسلامی کشته و یا زخمی شدند.

 

هرچند در چند ماه اخیر شهروندان نسبت به بهبود اوضاع امنیتی و توقف حملات انتحاری و انفجاری در کشور خوشبین به نظر می‌رسیدند، اما انفجارهای اخیر که در آن بیشتر غیر نظامیان مورد هدف قرار گرفته اند دوباره مردم را نگران اوضاع امنیتی ساخته و از امارت اسلامی می‌خواهند که برای امنیت مردم تدابیر جدی را روی دست بگیرند.

 

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.