Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 38319
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 19 می 2022 - 19:57 |

امریکا در ۲۰ سال گذشته نتوانست یک نیروی امنیتی خودکفا در افغانستان بسازد

امریکا در ۲۰ سال گذشته نتوانست یک نیروی امنیتی خودکفا در افغانستان بسازد

وال استریت ژورنال به نقل از یک گزارش دولتی می‌نویسد که حضور ۲۰ ساله مشاوران نظامی امریکا در افغانستان به ایجاد نیروهای امنیتی مستقل در این کشور کمکی نکرد که بتوانند بدون حمایت مالی و نظامی امریکا عمل کنند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، براساس گزارش بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار)، ماموریت ۹۰ میلیارد دالری ایالات متحده برای ارتش افغانستان، نیروهای امنیتی محلی را ایجاد کرده است که قادر نیستند به به تنهایی عمل کنند. ارتش که برای حقوق نظامی، برای تعمیر و نگهداری تجهیزات و حملات هوایی در مبارزه با طالبان (گروه تحت تحریم سازمان ملل به جهت فعالیت تروریستی) به امریکا و پیمانکاران وابسته است.
در این گزارش آمده است: پس از ۲۰ سال آموزش، نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان به یک نیروی منسجم و اساسی تبدیل نشدند. مسوولیت این امر بر عهده دولت های ایالات متحده و افغانستان است.
از دیدگاه نویسنده گزارش، مقامات سابق افغانستان پس از این‌که امریکا از توافق دوحه و خروج نیروهایش از کشور خبر داد، استراتژی امنیت ملی را توسعه ندادند. امریکا به نوبه خود، تامین مالی ۶۰۰ هزار سلاح، ۳۰۰ طیاره، ۸ هزار وسیله نقلیه برای کابل را تامین کرد، اما ارتش افغانستان نمی‌توانست بدون کمک ایالات متحده از سلاح های مدرن نگهداری کند.
سیگار در این گزارش همچنین تصریح کرده است که تلاش‌های امریکا برای ایجاد یک نیروی امنیتی خودکفا در افغانستان “احتمالاً از ابتدا شکست خورده بود”، اما در نهایت تصمیم “عقب‌نشینی سریع نظامی، سرنوشت ارتش افغانستان را رقم زد”.
پیش از این “بارنت روبین” کارشناس مسائل افغانستان و مدیر مرکز همکاری‌های بین‌المللی در دانشگاه نیویورک گفته بود که امریکا ارتش افغانستان را طوری ایجاد کرده بود که پس از خروج مستشاران امریکایی سقوط کند.
آژانس خبری صدای پامیر- کابل
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.