Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 39092
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 07 ژوئن 2022 - 17:05 |

ترکیه چه تعداد پایگاه و مقر نظامی در عراق دارد؟

ترکیه چه تعداد پایگاه و مقر نظامی در عراق دارد؟

تحلیلگر امنیتی کُرد می‌گوید شمار پایگاه‌ها و مقرهای نظامی و گشت‌های بازرسی ترکیه در خاک عراق به ۵۰ عدد می‌رسد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، «هاوکار الجاف» کارشناس و تحلیلگر امنیتی کُرد می‌گوید که شمار پایگاه‌ها و مقرهای نظامی ترکیه در منطقه کردستان به ۵۰ عدد می‌رسد.

وی در گفت‌وگو با وبگاه «المعلومه»، تصریح کرد: ترکیه در بخش‌های مختلف منطقه کردستان عراق، ۵۰ پایگاه و مقر نظامی از  جمله ۲۱ پایگاه نظامی اصلی دارد.

الجاف افزود که ترکیه دارای ۵۰ پایگاه و گشت بازرسی در دهوک، اربیل و نوار مرزی منطقه کردستان و ده‌ها موسسه اطلاعاتی در شهرهای مختلف این منطقه است که در پوشش سازمان‌های اجتماعی، مدنی یا شرکت‌های تجاری فعالیت دارند.

به گفته این تحلیلگر عراقی، بزرگترین پایگاه نظامی ترکیه در ناحیه «کانی مآسی» در استان دهوک قرار دارد و پس از آن، پایگاه‌هایی که در ناحیه «سیدکان» در استان اربیل قرار دارند در رده‌های بعدی قرار دارند.

اتحادیه میهنی کردستان عراق، پیشتر خواستار لغو توافقنامه امضا شده با ترکیه در دوران رژیم صدام شده بود که به موجب آن، به ارتش ترکیه مجوز ورود و پیشروی تا عمق ده کیلومتری در داخل اراضی عراقی داده شده بود.

تاریخچه ورود ارتش ترکیه به شمال عراق به سال ۱۹۸۲ و توافق بین این دو کشور باز می‌گردد. پس از این توافق بود که در سال‌های ۱۹۹۲، ۱۹۹۵، ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ ارتش ترکیه چندین بار وارد خاک عراق شد و در سال‌های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ نیروهای خود را در منطقه کردستان عراق مستقر کرد و با موافقت حزب بارزانی، چندین پایگاه در مناطقی از استان دهوک ایجاد کرد.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.