Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ حوت , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 40466
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 03 آگوست 2022 - 9:00 |

شکایت کشاورزان از نبود بازار برای فروش حاصلات خربوزه در تخار

شکایت کشاورزان از نبود بازار برای فروش حاصلات خربوزه در تخار

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر کشاورزان تخار می‌گویند با اینکه بهای خربوزه نسبت به سال گذشته نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ در صد کاهش داشته است، اما همچنان بازار این فراورده در رکود قرار دارد.

آنان می‌گویند در حال حاضر یک سیر خربوزه مبلغ ۱۲۰ افغانی به فروش می‌رسد درحالی‌که سال گذشته از ۱۵۰ تا ۲۰۰ افغانی به فروش می‌رسید.

خربوزه کاران تخار علاوه می‌کنند که فروش روزانه‌شان نسبت به سال گذشته ۵۰ در صد کاهش یافته است.

هرچند به باور برخی از کارشناسان اقتصادی، فقر و تنگ‌دستی و کاهش تقاضا را عامل اصلی رکود بازار می‌دانند؛ اما کاهش بهای محصولات زراعتی در افغانستان می‌تواند دلایل مختلفی از جمله بالا بودن قیمت تیل و تأثیر آن در نقل و انتقالات فراورده‌های زراعتی از ولایت به ولایت دیگر، نبود سردخانه‌های معیاری برای حفظ و نگهداری میوه‌ها و سبزیجات سریع الفساد نیز داشته باشد.

عدم سیاست اقتصادی مدون برای صادرات محصولات زراعتی، پیداکردن مارکیت در خارج از کشور، روند کند عبور لاری‌ها از مرزها به‌خصوص مرزهای افغانستان و پاکستان نیز باعث می‌شود که میوه‌های تازه کشور به شکل قابل‌قبول و در وقت معین صادر نشود.

افغانستان دارای آب، خاک و هوای مرغوب برای پرورش محصولات زراعتی بوده اما تا کنون از این ظرفیت استفاده نشده و با زراعت‌پیشگان همکاری لازم از سوی حکومت‌ها صورت نگرفته است.
 آژانس خبری صدای پامیر. مزارشریف

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.