Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 41006
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 01 سپتامبر 2022 - 21:08 |

مولوی امیر خان متقی: جهان مسایل حقوق بشری را با مسایل سیاسی ربط ندهد.

مولوی امیر خان متقی: جهان مسایل حقوق بشری را با مسایل سیاسی ربط ندهد.

مولوی امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه در نشستی از کشورها و سازمان های کمک کننده به آسیب دیده های حوادث طبیعی ، خواست مسایل کمک های بشری را با موضوعات سیاسی ربط ندهند

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، کنفرانس نشست زیر نام “جمع آوری کمک به آسیب دیده های اخیر حوادث طبیعی” امروز با اشتراک وزرای کابینه امارت اسلامی نماینده های سفارت خانه های خارجی در کابل، نماینده های سازمان های کمک رسان بین المللی و نماینده های نهاد های مدنی از سوی وزارت امور خارجه امارت اسلامی برگزار شد.

در این کنفرانس مولوی امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه گفت در اثر زلزله و سرازیر شدن سیلاب های اخیر در شماری از ولایات مردم خسارات مالی و جانی را متحمل شدند. وی افزود در اثر زلزله ولایت های پکتیگا و خوست شماری زیادی شهید و زخمی و خانه های زیاد ویران شده است.

به گفته سرپرست وزارت امورخارجه، اخیرآ به اثر تغیر اقلیم در شماری از ولایت ها سیلاب ها سرازیر شد که شمار زیادی از هموطنان ما شهید زخمی و هم چنان زراعت، مواشی از بین رفته و منازل زیاد مسکونی کاملآ ویران شده است، که نیاز به کمک های عاجل است.

او گفت برای آسیب دیده های حواث طبیعی از سوی امارت اسلامی و کشورها و موسسات خیریه و سازمان های بین المللی کمک صورت گرفت که به نمایندگی از امارت اسلامی از تمام کشور ها و موسسات کمک کننده تشکر می کنم.

سرپرت وزارت امور خارجه افزود که امارت اسلامی با امکانات و وسایل ناچیز توانست که این حوادث را مدیریت کند و به اسرع وقت به آسیب دیده ها رسیدگی کند.

او گفت آسیب دیده های حوادث اخیر به کمک های بیشتر در بخش های مختلف نیاز دارند و از کشور ها و سازمان های کمک کننده می خواهم تا آسیب دیده های حوادث طبیعی را کمک کنند، تمام ارکان های امارت اسلامی آماده همکاری با موسسات و کشور های کمک کننده می باشد.

وی گفت از کشور ها ، موسسات، سازمان های بین المللی و افراد خیر تقاضا می کنم تا مردم رنجدیده حوادث طبیعی اخیر را کمک کنند.

به گفته او امارت اسلامی آماده است تا کمک ها را به انصاف و شفافیت برای مستحقین آن برساند و تمام سهولت ها را برای نهاد های کمک رسان فراهم خواهد کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه از کشور ها و سازمان های بین المللی خواست تا کمک های بشری را به موضوعات سیاسی ربط ندهند، زیرا مردم افغانستان نیاز جدی برای کمک دارند و این کمک ها به مردم افغانستان تعلق می گیرد، هر اقدام که کمک های بشری را متاثر کند مردم از آن متاثر می شود.

سرپرست وزارت امور خارجه گفت که از کشور ها و سازمان ها می خواهیم که سهولت ها را برای تجارت ، صادرات و واردات افغانستان فراهم کنند تا افغانستان در این بخش ها پیشرفت کند.

وی با بیان اینکه افغانستان از لحاظ قوای بشری، منابع طبیعی، آب، خاک و حاصلات غنی است گفت: ما از جهان می‌خواهیم که زمینه صادرات افغانستان را در مارکیت‌های جهانی تسهیل کنند.

سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی گفت: اگر جهان بخواهند و بگذارند ما می‌توانیم به زودی خود کفا شده و به پای خویش استاده شویم.

در این نشست نماینده های سفارت های پاکستان ، ایران روسیه ، ترکمنستان ، ازبکستان چین ، مسوول بخش زنان سامان ملل متحد در افغانستان ، نماینده یونیسف و نماینده سازمان خوراک و غذا ملل متحد نیز صحبت کردند و تعهد کردند که کمک های شان را برای آسیب دیده های حوادث طبیعی و مردم افغانستان ادامه می دهند.

در اخیر مولوی امیر خان متقی سرپرست وزارت امور خارجه نتایج این نشست را مثبت ارزیابی و از تعهد ادامه کمک های کشور ها و سازمان های کمک رسان بین المللی تشکر و قدر دانی کرد و اطمینان داد این کمک ها با شفافیت و انصاف برای مردم آسیب دیده و فقیر افغانستان رسانده خواهد شد و بر فراهم ساختن تسهیلات برای کشور ها و نهاد های کمک رسان داخلی و خارجی تاکید کرد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.