Sunday, 5 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۶ ثور , ۱۴۰۳ - 27 شوال 1445
شناسه خبر : 42754
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 15 نوامبر 2022 - 15:40 |

تاکید ترکمنستان بر ضرورت رایزنی با افغانستان برای امنیت منطقه

تاکید ترکمنستان بر ضرورت رایزنی با افغانستان برای امنیت منطقه

معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان در دیدار با نماینده ویژه چین در امور افغانستان گفت: رایزنی با مقامات افغانستان در مورد تامین صلح و امنیت در منطقه از جمله مقابله با تروریسم و ​​دیگر چالش‌ها و تهدیدهای مدرن ضروری است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ «وفا خواجه یف» معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان، با «یو ژیائوونگ» نماینده ویژه چین در امور افغانستان، در محل وزارت امور خارجه ترکمنستان دیدار کرد.

در این دیدار بر سطح بالای مشارکت راهبردی ترکمنستان و چین تاکید شد.

در این زمینه خاطرنشان شد که پویایی همکاری‌های دوجانبه پکن و عشق آباد، عمدتاً ناشی از گفت‌وگوهای باز، قابل اعتماد و دوستانه بین روسای جمهور دو کشور است که انگیزه قدرتمندی برای توسعه و گسترش همکاری‌ می‌دهد.

طرفین خاطرنشان کردند که ترکمنستان و چین به طور فعال در روند آشتی ملی و بهبود اقتصادی کشور همسایه مشارکت دارند و گفت وگو در مورد مسئله افغانستان را به صورت دائم و سیستماتیک ادامه می‌دهند.

در این دیدار اذعان شد که هر دو کشور در چارچوب سازوکار تعامل میان وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان به طور فعال همکاری می‌کنند.

معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان تاکید کرد که عشق آباد برقراری صلح در افغانستان را از منظر وحدت و هم فکری در سه بعد اصلی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و بشردوستانه می‌داند. اول از همه، ترکمنستان از توسعه گفت‌وگو با مقامات جدید افغانستان به عنوان عامل اصلی کمک به حفظ ثبات در کشور و نزدیک‌تر کردن چشم‌اندازها برای دستیابی به هماهنگی داخلی و توازن منافع در کابل حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: روند ایجاد صلح در افغانستان بدون مشارکت این کشور در فرآیندهای همگرایی اقتصادی منطقه از طریق اجرای پروژه‌های زیربنایی بزرگ قابل بررسی نیست. از سوی دیگر، ایجاد صلح در این کشور همواره تأثیر مثبتی بر این روند داشته است.

علاوه بر این، طرف ترکمن جستجو و استفاده از فرصت‌ها برای رایزنی با مقامات افغانستان در مورد تامین صلح و امنیت در منطقه از جمله مقابله با تروریسم و ​​دیگر چالش‌ها و تهدیدهای مدرن را ضروری دانست.

در این راستا، طرف ترکمنستان تایید کرد که بر اساس اصول حسن همجواری و دوستی چند صد ساله به حمایت‌های منظم از مردم افغانستان ادامه خواهد داد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.