Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ ثور , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 42276
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 01 نوامبر 2022 - 16:12 |

جنگ در اوکراین و سوء استفاده امریکا و متحدانش از بحران غذایی در جهان

جنگ در اوکراین و سوء استفاده امریکا و متحدانش از بحران غذایی در جهان

 بحران غذایی در جهان در سال ۲۰۲۲ نضج گرفته است، به ویژه این مشکل دامنگیر کشورهای به اصطلاح در حال رشد و توسعه شده است. این مشکل در حال حاضر برای افغانستان از اهمیت خاصی برخوردار میباشد. ولی دلیل این بحران ناشی از کدام مسئله است؟ کارشناسان بین المللی بر این نظراند که این مشکل ناشی از جنگ به راه انداخته شده توسط امریکایی ها در اوکراین میباشد.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر؛ بحران پیرامون مواد غذایی در جهان از مدت ها پیش نضج گرفته است، اما جنگ اوکراین که از سوی غرب به راه اندخته شده است، به ایالات متحده امریکا و متحدان این کشور فرصت داد تا تمام آن غلات را برای خود بگیرند که در اوکراین من حیث یکی از بزرگترین تولید کنندگان مواد غذایی کشت میشوند. وضعیت امروزی در بازار مواد غذایی نتیجه رویداد های سال جاری نمیباشد، بلکه نتیجه حوادثی است که در حد اقل دو سال اخیر رخ داده اند. نظر به آمار و ارقام بازار های بورس، رشد سالانۀ قیمت های گندم در سال ۲۰۲۱ میلادی الی ۲۵٪ را تشکیل میدهد (تِزهایی در مورد افزایش این نمودار قیمت ها تا ۷۰٪ طی یکماه در غرب بصورت وسیع منتشر میشوند، در حالیکه ارقام واقعی +۴٪ را نشان میدهند). این نمودار تا ماه فوریه سال جاری میلادی از سطح اوسط قیمت ها در یک دوره از سال ۲۰۱۷-۲۰۲۱ تا ۳۱-۶۲٪ رشد را نشان میدهد. قیمت ژانویه طی دو سال تا ۱۶۲٪ افزایش یافته است. طی ماه های فوریه تا مارس سال ۲۰۲۲ میلادی، نرخ گذاری کالا های اساسی زراعتی دستخوش نوسانات شدید ناشی از نگرانی و بیم نسبت به کاهش اکمالات گردیده اند. پدیده های بحرانی سال های اخیر در بازار مواد غذایی در قدم اول مربوط به اشتباهات در محاسبات و اشتباهات متراکم سیستماتیک در سیاست مایکرواِکونومیک (بشمول مالی و تجارتی)، انرژی (بشمول اقلیمی) و مواد غذایی غرب مشترک میشود.

روسیه حتی از ماه ماری سال ۲۰۲۲ میلادی، ایجاد دهلیزهای امن و مطمئن حمل و نقل از اوکراین را برای انتقال مواد غذایی به کشورهای نیازمند پیشنهاد کرده بود. اما اوکراین به اشاره غرب، تمام بنادر خود را بمب گذاری نمود و در نهایت هم به ده ها کشتی لنگر گرفته در بنادر این کشور اجازه نداد تا آب های ساحلی را ترک نمایند. کیف (پایتخت اوکراین) از ماین روبی در قسمتی از آب ها خودداری نمود. با وجود تلاش های روسیه و ترکیه، توافقات درمورد انتقال غلات فقط در اواخر ماه جولای سال جاری میلادی حاصل گردیدند. طرف ها به توافق دست یافتند که غلات روسیه و اوکراین و همچنان کود شیمیایی تولید شده در روسیه را انتقال خواهند داد، در قدم نخست به کشور هایی که بیشتراز همه به این مواد نیاز دارند.

اما معلوم شد که مواد غذایی اصلاً به آن کشورهایی مبتکرین پیشنهاد از ضرورت غذا دادن به آنها سخن میگفتند، منتقل نمیشوند و فقط ۳٪ غلات به کشور های محتاج انتقال داده شده است، در حالیکه ۳۰٪ غلات به «اروپای مرفه» رفته است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در صحبت با گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد خواست تا توجه را بر جغرافیای اکمالات مبذول بدارد تا سهم ویژه کشور های نیازمند، مقدم بر همه سهم کشور های افریقایی افزایش داده شود.

نظر به توافقنامه امضاء شده بین روسیه و سازمان ملل متحد، مسکو نیز میبایست انتقال غلات و کود شیمیایی خود را آغاز میکرد که این امر باید منجر به بهبود وضعیت مواد غذایی در جهان میشد. لیکن، این بخش توافقنامه هرگز انجام نشده است. کشتی های روسیه مانند گذشته ها حق ندارند به بنادر اتحادیه اروپا در دریای مدیترانه و یا به سایر بنادر این اتحادیه داخل شوند، در حالیکه کشتی های خارجی به بنادر روسیه داخل میشوند، دقیقاً همان جایی که لازم است این غلات را بارگیری نمایند. تقریباً ۳۰۰ هزار تُن کود شیمیایی روسی در بنادر اتحادیه اروپا متوقف شده است. روسیه پیشنهاد کرده است تا کشورهای غرب این کود شیمیاوی روسی را به طور رایگان در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار بدهد، اما غربی ها این کار را انجام نمیدهند.

در نتیجه ما شاهد وضعیتی هستیم که غرب، خود این جنگ را راه اندازی کرد تا منفعت بزرگی را برای خود به دست بیاورد. بجای اینکه شکم گرسنگان را سیر نمایند، مواد غذایی به ایالات متحده و کشورهای متحد آن انتقال داده میشود. در عین حال، غرب همواره به روسیه این اتهام را میبندد که این کشور یگانه مقصر بحران مواد غذایی میباشد که در حال نزدیک شدن میباشد و بر اساس موارد بیان شده، این موضوع واقعیت ندارد. در واقعیت امر، با یک نمونه ناهنجار دیگر از سیاست بی شرمانه غرب مواجه هستیم که تلاش میکند مشکلات اقتصادی خود را از حساب سایر کشورها مرفوع سازد. در این کونتکست، حقه بازی در چهارچوب «معامله غلات» در یک قطار با «منجمد کردن»، اما در عمل – سرقت ایالات متحده امریکا از ذخایر ارزی افغانستان و تصاحب سرمایه های خارجی متعلق به روسیه قرار دارد.
مصاحبه سفیر روسیه آقای دمیتری ژیرنوف – افغانستان
آژانس خبری صدای پامیر – کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.