Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 42503
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 08 نوامبر 2022 - 9:11 |

شدت یافتن بازداشت‌ فعالان اجتماعی در عربستان

شدت یافتن بازداشت‌ فعالان اجتماعی در عربستان
رسانه های خبری از بازداشت یک تن از بستگان سابق وزارت دارایی عربستان و فعال حقوق بشری سعودی خبر داده اند.
به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر؛ مقامات سعودی «یاسر الدخیل» پسر «عبدالحکیم الدخیل» فعال برجسته حقوق بشر را به‌دلیل انتقاد از تشدید سرکوبگری در عربستان و انتقاد از آل‌سعود بازداشت کردند.

عبدالحکیم الدخیل در توئیتی نوشت: به‌طور رسمی از بازداشت تنها پسرش، یاسر (۲۰ساله)، دانشجوی دانشگاه اسلامی امام محمد بن سعود مطلع شده است، همچنین وی تحت آزار و شکنجه قرار گرفته است. این فعال سعودی، مقامات سعودی را کاملاً مسئول امنیت و جان پسرش دانست و خواستار آزادی فوری او شد، زیرا بازداشت وی خودسرانه است و از نظر قانونی موجه نیست.

عبدالحکیم الدخیل ریاست سازمان حقوق بشری «ذوینا» را به‌عهده دارد. وی فرزند «عبدالعزیز الدخیل» اقتصاددان و کارشناس مالی است که همیشه نمونه کاملی از شهروندان قانونمدار بوده است. عبدالعزیز در دهه ۱۹۷۰ سمت معاون وزیر مالیه را به‌عهده داشت، اما در سال ۱۹۷۹ استعفا داد زیرا به میزان فساد در کشور و عمیق‌ترین مشکلات حاکمیت در عربستان پی برد.

عبدالحکیم الدخیل پیش از این در سال ۲۰۱۰ به‌مدت بیش از یک سال بدون متهم شدن به اتهامات خاص یا محاکمه در زندان‌های عربستان سعودی تحت بازداشت خودسرانه قرار داشت.

طی هفته‌های گذشته، ستره محکمه عربستان برای تعدادی از مبلّغان سعودی حکم طولانی حبس را صادر کرد و حکم شیخ «ناصر العمر» را از ۱۰ سال به ۳۰ سال حبس افزایش داد، همچنین شیخ «عبدالرحمن المحمود» به ۲۵ سال، شیخ «عصام العوید» به ۲۷ و شیخ ابراهیم الدویش به ۱۵ سال حبس محکوم شدند.

اخیراً  محکمه یی در عربستان سعودی «سالم الدینی» معاون سابق وزارت کار و توسعه اجتماعی عربستان را که نزدیک به پنج سال است به‌دلیل انتقاد از مقامات سعودی در بازداشت به‌سر می‌برد، به ۱۵ سال حبس  محکوم کرد.

در این میان «سلمی شهاب» فعال زن سعودی یکی از جنجال‌برانگیزترین حکم‌ها را از دستگاه قضایی عربستان دریافت کرد و طی ماه گذشته تنها به‌خاطر انتشار چند توئیت به ۳۴ سال زندان محکوم شد. همچنین مقامات سعودی حکم ۴۵ سال حبس علیه «نوره القحطانی» فعال سعودی دیگر صادر کردند.

برخی ناظران در گزارشی با اشاره به تشدید سرکوبگری در عربستان سعودی اعلام کردند که مقامات سعودی به‌طور مستمر صدها مدافع و فعال حقوق بشر را به‌همراه بسیاری از شخصیت‌های مذهبی، نویسندگان و منتقدان بازداشت می‌کنند و این بازداشت‌ها شامل مقامات دولتی، تاجران و شاهزادگان نیز می‌شود.

عربستان سعودی در مورد شرایط آزادی بیان و حقوق بشر با انتقادهای بین‌المللی مواجه است و تعداد زیادی از روشنفکران، علما، روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر و همچنین تعدادی از فعالان برجسته در زمینه حقوق بشر را بازداشت می‌کند.

رژیم آل‌سعود می‌خواهد نشان دهد که هیچ فعال و یا منتقدی در امان نیست و از خلال ابزارهای جاسوسی آن‌ها را کنترل و ساکت می‌کند. رژیم سعودی در گذشته افراد منحصر به فردی را سرکوب می‌کرد، اما امروز سرکوبگری این رژیم همه اقشار فرهنگیان، شاهزادگان، مبلّغان، روحانیان و حتی کودکان و زنان را در بر گرفته است و اقدامات آل‌سعود باعث ایجاد جنبش‌های جدیدی در خارج و داخل کشور علیه این رژیم می‌‌شود.

«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۱۷، الگوی حکومتی سرکوبگرانه و وحشیانه را در عربستان تداوم بخشیده است، به این ترتیب ناظران پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به تحرکات فراوان محمد بن سلمان برای نشستن بر تخت پادشاهی عربستان، گذشته از فعالان و معارضان، شاهزادگان سعودی و حتی نزدیکان محمد بن سلمان نیز از موج تازه سرکوبگری‌های وی در امان نخواهند بود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.