Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 42793
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 16 نوامبر 2022 - 12:48 |

طالبان غایب بزرگ نشست مسکو با موضوع افغانستان

طالبان غایب بزرگ نشست مسکو با موضوع افغانستان

نشست مسکو با موضوع افغانستان امروز چهارشنبه بدون حضور نمایندگان کابل و حکومت طالبان با حضور نمایندگان ۱۴ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ رسانه های روس گزارش دادند این اولین نشست “فرمت مسکو” است که بدون نمایندگان افغانستان برگزار می شود. دولت جمهوری دیگر در افغانستان وجود ندارد و مقام های طالبان  نیز برای شرکت دراین نشست دعوت نشده اند. بر اساس این گزار ش برای اولین بار، آمریکا نیز در این نشست دعوت نشده است.

شرکت کنندگان در نشست امروز در مورد مسائل امنیتی افغانستان از جمله نگرانی از حضور گروه های تروریستی در این کشور بحث و گفت و گو و در خصوص راه های کمک به ثبات و آرامش اوضاع در افغانستان تبادل نظر خواهند کرد.

نمایندگان کشورهای جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، هند، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان شرکت در این نشست شرکت خواهند کرد. حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

قطر، عربستان، ترکیه و امارات به عنوان میهمان در این نشست حضور خواهند یافت.

نشست قبلی فرمت مشورتی مسکو درباره افغانستان در ۲۰ اکتبر سال ۲۰۲۱ برگزار شده بود که یک هیئت طالبان به ریاست عبدالسلام حنفی، معاون رئیس‌الوزرای طالبان در آن حضور داشت.

معاون رئیس‌الوزرای طالبان در این نشست از جامعه جهانی خواسته بود که دولت موقت طالبان را به رسمیت بشناسد. وی همچنین قول داده بود که هیچ تهدیدی از افغانستان متوجه کشورهای خارجی نخواهد بود.

عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان پیشتر گفته بود نشست مسکو بدون حضور نمایندگان حکومت طالبان ناقص است.

عبدالقهار بلخی در روزهای اخیر در حساب توئیترش نوشت عدم مشارکت حکومت افغانستان در چنین نشست‌هایی می‌تواند بر روند تعامل تأثیر منفی بگذارد.

وی مدعی شد افغانستان اکنون حکومتی مستقل، مسئول و مشروع است و توانسته امنیت را در سراسر کشور تأمین کند، مرزها را مصون سازد و با کشورهای همسایه، منطقه و جهان در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی تعامل سازنده داشته باشد.

نشست امروز مسکو درباره افغانستان و بویژه مسائل امنیتی این کشور در شرایطی برگزار می شود که اخیرا خبرهایی از حضور مخفی گاه های داعش حتی در قلب پایتخت افغانستان و هرات از سوی خود طالبان اعلام شده است درحالی که این گروه پیش تر هرگونه حضور تروریست ها در خاک افغانستان را انکار می کرد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.