Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ ثور , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 44174
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 29 دسامبر 2022 - 9:18 |

هشدار شورای امنیت به طالبان: فورا اقدامات بیانگر کاهش احترام به حقوق بشر را لغو کنید

هشدار شورای امنیت به طالبان: فورا اقدامات بیانگر کاهش احترام به حقوق بشر را لغو کنید

شورای امنیت در بیانیه ای از آنچه «فرسایش فزاینده» حقوق بشر در افغانستان خواند، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از الجزیره؛ شورای امنیت از طالبان افغانستان خواست از سیاست هایی که زنان و دختران را در این کشور هدف قرار می دهد، پا پس بکشد.

الجزیره در گزارشی اعلام کرد: شورای امنیت در بیانیه ای از آنچه «فرسایش فزاینده» حقوق بشر در افغانستان خواند، ابراز نگرانی کرد. در گزارش آمده است که این شورا در بیانیه ای از آنچه «فرسایش فزاینده» حقوق بشر در افغانستان خواند، ابراز نگرانی کرد.

در بیانیه این سازمان ملل آمده است که شورای امنیت نسبت به محدودیت های فزاینده بر آموزش زنان احساس «نگرانی عمیق» می کند و «به مشارکت کامل و برابر و هدفمند زنان و دختران در افغانستان فرا می خواند».

این شورا طالبان را به «بازگشایی مدارس و عقب نشینی از سیاست ها و اقداماتی که به منزله فرسایش روزافزون احترام به حقوق بشر و آزادی های اولیه»است، ترغیب کرد.

شورای امنیت بین الملل همچنین در بیانیه خود ممنوعیت تحمیلی علیه زنان در سازمان های غیردولتی را محکوم کرد و نسبت به تاثیر منفی آن روی فرایند امدادرسانی در کشوری که مردمش به کمک ها وابسته هستند، هشدار داد.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است: «این محدودیت ها با تعهدات طالبان به مردم افغانستان و همچنین انتظارات جامعه بین المللی منافات دارد».

دولت طالبان در افغانستان هفته گذشته از بسته شدن در دانشگاههای دولتی و خصوصی به روی دختران و زنان در سراسر این کشور خبر داد. این موضوع با محکومیت سریع آمریکا و کشورهای دیگر همراه شد.

از سوی دیگر آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز در سخنانی محدودیت های اعمالی بر زنان را «نقض غیرموجه حقوق بشر» خواند و خواستار لغو انها شد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.