Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ ثور , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 44036
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, فرهنگی تاریخ انتشار : 24 دسامبر 2022 - 18:05 |

دانشگاه‌های ما می‌توانند پذیرای دانشجویان دختر افغان باشد

دانشگاه‌های ما می‌توانند پذیرای دانشجویان دختر افغان باشد

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ایران، تاکید کرد: جمهوری اسلامی در راستای حس انسان‌دوستی در صورت عدم تجدید نظر دولت افغانستان متناسب با ظرفیت دانشگاه‌ها پذیرای دانشجویان دختر افغانستانی خواهد بود.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر ،آقای مهدی اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدام طالبان در خصوص منع تحصیل دختران در دانشگاه، بیان کرد: در دنیای امروز که عصر دانش و انفجار اطلاعات است لزوما زندگی امروز و آینده به طرف دانش سوق پیدا می‌کند. زندگی بدون بهره‌مندی از داده‌های علمی سخت خواهد شد. حدود نصف جمعیت جهان را زنان تشکیل داده و لازم است که زمینه تحصیل همه دانش آموزان به ویژه دختران را در تمام سطوح تحصیلی فراهم کرد.

وی ادامه داد: به عنوان یکی از اصول حقوق بشر زنان باید بتوانند تحصیل کرده و به مراتب عالی علمی دست یابند. به این موضوع باید به عنوان یک منشور حقوق بشر توجه شود. متاسفانه در کشور افغانستان با روی کار آمدن طالبان ممانعت از تحصیل دختران صورت گرفته که کاملا مغایر با کنوانسیون های حقوق بشری است. تاکید ما بر این است در کشور افغانستان سریعا یک تجدید نظری از سوی حاکمیت نسبت به منع تحصیل دختران صورت گیرد و زمینه تحصیل دختران را فراهم کنند. این حق طبیعی زنان است که دانش‌افزایی داشته باشند.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی ایرن، تصریح کرد: در صورتی که طالبان نسبت به توصیه‌های حقوق بشری بی‌توجه بوده ونسبت به تحصیل زنان تمکین نکند این ظرفیت در دانشگاه‌های کشور ما وجود دارد. کشور ما امروز پذیرای میلیون ها نفر از افغانی‌ها است. جمعیت قابل توجه ای از دانش آموزان و دانشجویان در کشور ما مشغول به تحصیل هستند. ما در راستای حس انسان دوستی متناسب با ظرفیت مدارس و دانشگاه‌های کشور پذیرای دانشجویان دختر افغانی خواهیم بود که محروم از تحصیل شده و علاقه‌مند به ادامه تحصیل هستند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.