Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 44790
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 23 ژانویه 2023 - 14:23 |

سال ۲۰۲۲؛ مرگبارترین سال برای مسلمانان روهینگیا

سال ۲۰۲۲؛ مرگبارترین سال برای مسلمانان روهینگیا

یک مقام دیده‌بان حقوق بشر ضمن درخواست از سازمان ملل برای پیگیری تعقیب جنایات علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار گفت که ۲۰۲۲ مرگبارترین سال برای آنها بوده است.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر به نقل از عربی۲۱، الین پیرسون، مدیر موقت بخش آسیا در دیده‌بان حقوق بشر، سال ۲۰۲۲ را به عنوان مرگبارترین سال برای مسلمانان روهینگیا از سال ۲۰۱۴ توصیف و تأکید کرد که گزارش‌های تأیید شده که تخلفات و جنایات علیه آنها را نشان می‌دهد، تنها مشتی از خروار است.

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با «عربی ۲۱» با اشاره به اینکه حدود ۳۵۰ روهینگیا طی سال گذشته در دریا کشته یا مفقود شده‌اند، توضیح داد که بیش از ۳۵۰۰ روهینگیا در ۲۰۲۲ تلاش کردند از طریق دریای آندامان و خلیج بنگال از میانمار مهاجرت کنند که این تعداد به نسبت سال قبل از آن افزایش فوق العاده‌ای داشته است.

این مسئول دیدبان حقوق بشر  از سازمان ملل متحد و دولت‌های مربوطه خواست تا در برخورد با جنایات مرتکب شده علیه روهینگیا و جنایاتی که از زمان کودتا در این کشور رخ داده است، کار بهتری انجام دهند.

پیرسون گفت: دولت‌ها باید همه راه‌ها را برای دستیابی به عدالت جستجو کنند و نیروهای امنیتی میانمار را در قبال جنایات علیه بشریت، جنایات جنگی و نسل کشی مسئول بدانند. آزادی روهینگیا با آزادی میانمار مرتبط است و این دو موضوع در گرو فرار نکردن ارتش این کشور و ژنرال‌های آن از مجازات است.

پیرسون از شورای امنیت خواست تا قطعنامه دسامبر ۲۰۲۲ خود را با اتخاذ تدابیر شدیدتر از جمله اعمال تحریم تسلیحاتی جهانی، ارجاع وضعیت میانمار به دادگاه کیفری بین‌المللی و اعمال تحریم‌های هدفمند علیه فرماندهی شورای نظامی و  شرکت‌های متعلق به ارتش را پیگیری کند.

این مقام دیده‌بان حقوق بشر تأکید کرد: حدود ۶۰۰ هزار روهینگیا همچنان در ایالت راخین در شمال میانمار گرفتار شده‌اند. آنها از دسترسی به غذا، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و معیشت محروم هستند و مورد نقض سیستماتیک قرار می‌گیرند که جنایت علیه بشریت مانند آپارتاید، آزار و اذیت و محرومیت از آزادی را به همراه دارد. آنها با محدودیت‌های شدیدی روبه‌رو هستند که برای تضعیف توانایی آنها برای زنده ماندن طراحی شده است.

وی افزود: تعداد دفعات دستگیری روهینگیاها در میانمار به اتهام سفر غیرمجاز در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته بود و نیروهای نظامی حدود ۲۰۰۰ نفر از روهینگیاها از جمله صدها کودک را در مسیر معمول خود به مالزی دستگیر کردند و بسیاری از آنها به حداکثر پنج سال زندان محکوم شدند.
از اوت ۲۰۱۷، دیده‌بان حقوق بشر با صدها روهینگیایی در بنگلادش که از جنایات ارتش میانمار گریخته‌اند، مصاحبه کرده است. آنها قتل و تجاوز سیستماتیک روستاییان مسلمان میانمار، توسط سربازان را قبل از سوزاندن خانه‌هایشان بازگو کردند.

بر اساس گزارش قبلی دیده‌بان حقوق بشر، در مجموع، نیروهای امنیتی هزاران مسلمان را کشتند و نزدیک به ۴۰۰ روستایشان را سوزاندند و صدها هزار نفر از آنها از ظلم و خشونت به بنگلادش، کشور همسایه میانمار گریختند.

قابل توجه است که ژنرال‌های ارتش در میانمار که جنایات علیه روهینگیا را فرماندهی کردند، یک کودتای نظامی را در فوریه ۲۰۲۱ ترتیب دادند و رهبران غیرنظامی منتخب  مردم را دستگیر کردند، آنها مرتکب قتل‌های دسته جمعی، شکنجه، دستگیری‌های خودسرانه و حملات بی‌رویه شدند و سازمان‌های بین‌المللی مختلف تأیید کردند که این جنایات علیه روهینگیا، جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی در مناطق درگیری محسوب می‌شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.