Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ ثور , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 46482
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 16 می 2023 - 11:21 |

حق‌آبه ایران از افغانستان؛ دغدغ‎ه جدی ابراهیم رییسی

حق‌آبه ایران از افغانستان؛ دغدغ‎ه جدی ابراهیم رییسی

ابراهیم رییسی رییس‌جمهور ایران در نشستی به برخی مقام‌های این کشور دستور داده است که مساله‌ی حق‌آبه ایران از افغانستان را به گونه جدی پیگیری کنند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از طلوع نیوز؛ رییس‌جمهور ایران دستور دنبال کردن حق‌آبه را به وزیران خارجه و نیرو و نماینده ویژه تهران برای افغانستان داده است.

حسن کاظمی قمی سفیر ایران در افغانستان در گفت‌وگو با “شبکه سه ایران” گفته است که امیدوار است امسال مساله‌ی حق‌آبه ایران حل شود.

آقای قمی افزوده که موضوع حق‌آبه ایران مساله‌ی قانونی است و افغانستان باید آن را اجرایی کند.

حسن کاظمی قمی در این باره گفته است: «میزان آبی که از افغانستان وارد خاک ما شد، حدود بیست‌وهفت میلیون مترمکعب بیش‌تر نبود. این در چند نوبت رها سازی آبی که صورت گرفت، این اتفاق افتاد. این یک فاصله و شگاف عمیقی‌ست بین آن عددی که در معاهده آمده و آن چیزی که انجام شد.»

با این حال، سخنگوی وزارت انرژی و آب امارت اسلامی می‌گوید که این وزارت متعهد به پرداخت حق‌آبه ایران است.

مطیع الله عابد، سخنگوی وزارت انرژی و آب، به طلوع‌نیوز گفت: «ما مطابق به معاهده سال ۱۳۵۱ از دریای هلمند حق‌آبه ایران را پرداخت کرده‌ایم و در آینده هم مطابق این معاهده به پرداخت حق‌آبه متعهد هستیم.»

اما شماری از آگاهان مسایل آب به این باوراند که ایران خواهان آب بیش‌تر از حق‌آبه است.

محمد عاصم مایار، کارشناس مسایل آب، به طلوع‌نیوز گفت: «ما اگر در یک سال در هلمند تولید آب نزدیک به شش میلیارد مترمکعب باشد، در این صورت ایران ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب را مستحق می‌باشد. اما اگر سال عادی و نورمال نباشد و خشک‌سالی باشد، آن زمان هر قدر آبی که باشد بر بنیاد آن به ایران آب داده می‌شود.»

معاهده آب هلمند میان کابل و تهران در سال ۱۳۵۱ میان موسی شفیق و امیر عباس هویدا که نخست‌وزیران وقت دو کشور بودند، امضا شده است. بربنیاد این معاهده، افغانستان در سال نورمال آبی در هر ثانیه بیست‌وشش مترمکعب آب باید به ایران بدهد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.