Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ ثور , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 46543
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 19 می 2023 - 12:55 |

موضع متفاوت تاجیکستان و ازبکستان در باره افغانستان

موضع متفاوت تاجیکستان و ازبکستان در باره افغانستان

از یک سو تاجیکستان افغانستان را منشاء تهدید امنیتی برای منطقه و جهان می‌داند و از سوی دیگر ازبکستان موضع ملایم‌تری نسبت به افغانستان دارد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، درحالی‌که نماینده دائم تاجیکستان در سازمان ملل، افغانستان را منشاء تهدید امنیتی برای منطقه و جهان می‌داند، نماینده ازبکستان موضع ملایم‌تری نسبت به تحولات این کشور دارد.

نماینده دائم تاجیکستان در سازمان ملل طی اظهاراتی، افغانستان را منشاء تهدید امنیتی برای منطقه و جهان دانست.

جانی بیک حکمت، نمایندۀ دائم تاجیکستان در سازمان ملل متحد، طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل افغانستانرا منشاء تروریسم، بنیادگرایی، قاچاق مواد مخدر و تهدیدات مشترک امنیتی به منطقه و جهان دانسته است.

وی در ادامه خواهان همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی در این زمینه شد و افزود: «آسیای مرکزی با داشتن موقعیت جغرافیایی مهم به عنوان نقطه اتصال آسیا و اروپا به ویژه با تغییرات اخیر در افغانستان، نقش مهمی در امنیت منطقه ایفا می‌کند. با توجه به قاچاق مواد مخدر از افغانستان و فعالیت‌های گستردۀ تروریست‌ها و بنیادگرایان، وضعیت کنونی افغانستان یک تهدید جدی امنیتی برای منطقۀ ما و کل جهان است».

با این حال، در موضعی متفاوت و ملایم، بختیار ابراگیموف، نمایندۀ دائم ازبکستان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در این نشست با نگاهی به وضعیت کنونی افغانستان گفت که صلح بلندمدت در این کشور می‌تواند نقش مهمی در اتصال آسیای مرکزی و جنوبی داشته باشد.

وی همچنین گفت که آمادۀ همکاری با کشورهای منطقه برای مشارکت افغانستان در پروسه‌های اقتصادی منطقه، گسترش کمک‌های بشردوستانه به افغان‌ها و پیشبرد پروژه‌های مهم اجتماعی و زیربنایی است.

از سوی دیگر نمایندۀ قزاقستان در نشست عمومی سازمان ملل متحد که بحث مهم آن صلح و ثبات در آسیای مرکزی بود، از ایجاد مرکزی در آلماتی برای هماهنگی فعالیت‌های سازمان ملل متحد در رابطه با افغانستان خبر داد.

آکان رخمتولین گفت این مرکز به وضعیت دشوار کابل کمک خواهد کرد. وی افزود: «ما در حال افتتاح یک مرکز هماهنگی در آلماتی هستیم تا فعالیت‌های سازمان ملل متحد در مورد افغانستان را هماهنگ کند. این مرکز فعالیت‌های منطقه‌ای سازمان ملل متحد را به منظور تبدیل آسیای مرکزی به منطقه‌ای با ثبات، امن و توسعه پایدار هماهنگ خواهد کرد. این مرکز به وضعیت دشوار افغانستان نیز کمک خواهد کرد. بیشکک خواهان یک کابل توسعه یافته، مستقل، بی‌طرف و متحد است تا با همسایگان خود در صلح زندگی کند، به همین دلیل ما از روند دشوار ملت سازی در این کشور حمایت می‌کنیم و به ایجاد آن کمک می‌کنیم».

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.