Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 46310
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 08 می 2023 - 13:46 |

چین: امارت اسلامی باید نگرانی امنیتی همسایه‌هایش را جدی بگیرد

چین: امارت اسلامی باید نگرانی امنیتی همسایه‌هایش را جدی بگیرد

وزیر خارجه چین با تاکید بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، به خبرنگاران گفته است که امارت اسلامی باید نگرانی‌های امنیتی کشورهای همسایه را جدی بگیرد و با گروه‌های هراس‌افگن مبارزه کند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ چین گانگ که در یک نشست خبری در اسلام‌آباد حضور داشت، از مقام‌های امارت اسلامی نیز خواسته است که سیاست متعادل در پیش گیرند و روابط دوستانه با همسایه‌های افغانستان تامین کنند.

چین گانگ گفته است: «این مهم است که طالبان نگرانی‌های امنیتی همسایه‌های خود را جدی بگیرند و گام‌های قوی را برای مبارزه در برابر نیروهای مختلف هراس‌افگن در افغانستان بردارند.»

این دیپلومات ارشد چینی درباره‌ی ایجاد دولت فراگیر گفته است: «ما امیدوار هستیم که طالبان یک حکومت همه‌شمول را ایجاد، سیاست‌های متعادل را اتخاذ و روابط دوستانه را با همسایه‌های خود تامین کنند.»

امارت اسلامی، اما حکومت سرپرست را همه‌شمول می‌داند و می‌گوید که هیچ تهدیدی از خاک افغانستان در برابر دیگر کشورها ایجاد نخواهد شد.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی گفته است: «به کسی اجازه نیست، نه کدام عنصر و یا گروهی که از خاک افغانستان کشورهای دیگر را تهدید نماید. پس کشورهای دیگر از خاک افغانستان نباید نگرانی داشته باشند. در مورد ساختار نظام باید بگویم که ساختار فراگیر است.»

همزمان با این، سرپرست وزارت خارجه در سفرش به اسلام‌آباد با برخی از مقام‌های بلندپایه پاکستان به شمول عاصم منیر رییس ستاد ارتش آن کشور و شماری از رهبران سیاسی و مذهبی درباره‌ی مسایل سیاسی و اقتصادی گفت‌وگو کرده است.

برخی از آگاهان سیاسی، نقش چین و پاکستان را در تامین صلح و ثبات در افغانستان اثرگذار می‌دانند.

نعمت الله بیژن، آگاه روابط بین‌الملل نیز گفته است: «چین و پاکستان وقتی در تامین ثبات دوامدار در افغانستان ممد واقع می‌شوند که واقعیت‌های افغانستان را نادیده نگیرند و به خواست تمام مردم افغانستان احترام بگذارند.»

برنا صالحی، آگاه مسایل سیاسی، می‌گوید: «می‌تواند تاثیر مستقیم و نقش موثر در عرصه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی افغانستان ایفا بکند و من فکر می‌کنم این علاقه‌مندی پیش دو کشور در حال حاضر وجود دارد.»

پیش از این سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است که مسکو نیز از حکومت سرپرست افغانستان انتظار دارد که دولت فراگیر را که در آن گروه‌های سیاسی و قومی سهم داشته باشند، تشکیل دهد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.