Sunday, 5 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۶ ثور , ۱۴۰۳ - 27 شوال 1445
شناسه خبر : 47257
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, اقتصادی, انتخاب سردبیر, سیاسی, فرهنگی تاریخ انتشار : 14 ژوئن 2023 - 10:12 |

تاکید علمای اسلامی اروپا در کابل به رفع تحریم‌های بین‌المللی و آزادسازی پول های افغانستان

تاکید علمای اسلامی اروپا در کابل به رفع تحریم‌های بین‌المللی و آزادسازی پول های افغانستان
علمای اسلامی کشورهای اروپای که به تازگی به افغانستان سفر کرده‌اند در یک “کنفرانس مطبوعاتی” در کابل می‌گویند که تحریم‌های جامعه بین المللی علیه افغانستان براساس اصول انسانی برداشته شود؛ آنان همچنین خواستار رهاسازی پول های منجمد شده بانک مرکزی افغانستان از سوی امریکا شدند.
به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، کنفرانس مطبوعاتی «علمای اسلامی کشورهای اروپایی» با هماهنگی و همکاری رسانه‌ای “دی افغان” با حضور خبرنگاران در کابل برگزار شد.

علمای اسلامی کشورهای اروپای روز جمعه ۱۹ جوزا به هدف مشاهده و ارزیابی وضعیت بشردوستانه و نیز گفت‌وگو با اقشار مختلف مذهبی و مقامات امارت اسلامی وارد کابل شده و به ولایات مختلف از جمله قندهار سفر کرده‌اند.

علمای اسلامی کشورهای اروپای در یک قطعنامه دستاورد گفت‌وگو های شان با مقامات امارت اسلامی و خواسته‌های شان را مطرح کرده است.

در قطعنامه علمای اسلامی کشورهای اروپای آمده است که به منظور حق آموزش زنان با مقامات مختلف امارت اسلامی صحبت شده که حق تحصیل زنان را سران امارت اسلامی یک واجب اسلامی دانسته اند، و به زودی مشکلات سد راه تحصیل زنان برطرف خواهد شد.

قطعنامه می‌افزاید که تحریم‌های بین المللی بالای افغانستان براساس اصول توافق شده انسانی و حقوقی هرچه زودتر برداشته شود تا وضعیت اقتصادی و بشری در افغانستان رو به بهبودی برود.

علمای اسلامی کشورهای اروپای در این قطعنامه خواستار رهاسازی پول های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان از سوی امریکا شده و این پول ها را مال مردم افغانستان دانسته اند.

در همین حال محمد جوهری، عالم دین از کشور آلمان گفت:” علم طلبی برای زنان و مردان یک وظیفه اسلامی است و تمام تلاشها برای از سرگیری تحصیلات زنان در افغانستان ادامه دارد و به زودی این مشکل حل می‌شود.

احمد ولید رشیدی، رئیس رسانه‌ای دی افغان در این کنفرانس مطبوعاتی گفت که هدف سفر علمای اسلامی اروپای به افغانستان گفت‌وگو برای بازگشایی مکاتب و دانشگاه ها به روی دختران است.

براساس سخنان وی، مسدود ساختن پول های افغانستان دزدی آشکار و ظلم بالای ملت افغانستان است که باید هرچه زودتر این پول ها رها شود.

رئیس رسانه‌ای دی افغان افزود که آرزوی همه مردم افغانستان تامین صلح و امنیت سرتاسری در کشور است که امارت اسلامی و مردم در ۲۰ سال گذشته به همین منظور مبارزه کردند.

وی از نخبه گان و شخصیت های خارج از کشور خواست که دوباره به افغانستان برگردند و در پیشرفت کشور سهم بگیرند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.