Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ ثور , ۱۴۰۳ - 28 شوال 1445
شناسه خبر : 47541
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 25 ژوئن 2023 - 20:10 |

موافقت کابل با ترانزیت گاز و مواد نفتی از ترکمنستان به پاکستان از مسیر افغانستان

موافقت کابل با ترانزیت گاز و مواد نفتی از ترکمنستان به پاکستان از مسیر افغانستان

کمیته ملی ترانزیت افغانستان با طرح ترانزیت گاز و مواد نفتی از ترکمنستان به پاکستان از طریق خاک کشور موافقت کرد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، دفتر مطبوعاتی معاونت اقتصادی نخست‎وزیری طالبان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد کمیته ملی ترانزیت افغانستان با طرح ترانزیت گاز و مواد نفتی از ترکمنستان به پاکستان از طریق خاک کشور موافقت کرده است.

بر اساس این اطلاعیه، این طرح تسهیلات قابل ملاحظه‌ای در ترانزیت گاز و مواد نفتی از آسیای میانه به آسیای جنوبی فراهم می‌کند.

اطلاعیه می‌افزاید طرح ترانزیت گاز و مواد نفتی از ترکمنستان به پاکستان از مسیر افغانستان قبلاً از سوی کمیته ملی ترانزیت تأیید شده بود و معاون اقتصادی طالبان اکنون آن را برای یک دوره آزمایشی تأیید کرده است.

دفتر مطبوعاتی معاونت اقتصادی نخست‎وزیری طالبان همچنین تأکید می‌کند با اجرایی شدن این طرح، سطح درآمد ملی افزایش می‌یابد و حمل و نقل توسعه خواهد یافت.

«سید نوید قمر» وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری پاکستان سال گذشته گفته بود این کشور می‌خواهد بر اساس چشم‌انداز اقتصادی خود از طریق اتصال تجاری با افغانستان به یک مرکز تجاری، ترانزیتی و حمل‌ و نقل تبدیل شود.

وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری پاکستان گفته بود این کشور برای تبدیل شدن به مرکز تجاری و برای رسیدن به این هدف، قرارداد تجارت ترانزیتی را با ازبکستان امضا کرده و برای قرارداد دیگری با قزاقستان و تاجیکستان در حال مذاکره است.

سال گذشته نخستین محموله ترانزیتی ازبکستان از مسیر افغانستان وارد پاکستان شد و یک محموله بازرگانی این کشور از افغانستان عبور کرده و به تاشکند رسید.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.