Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ ثور , ۱۴۰۳ - 28 شوال 1445
شناسه خبر : 47561
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 26 ژوئن 2023 - 12:32 |

واکنش دیرهنگام گوترش به تحولات روسیه

واکنش دیرهنگام گوترش به تحولات روسیه

در حالی که بیش از ۲۴ ساعت از پایان شورش گروه نظامی واگنر در روسیه می‌گذرد، دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که تحولات در روسیه را با نگرانی دنبال می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر، «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل شامگاه یکشنبه در پیامی به ابراز نگرانی از تحولات اخیر روسیه پرداخت.

در بیانیه سرویس مطبوعاتی دبیر کل سازمان ملل آمده است: «دبیر کل، تحولات روسیه را با نگرانی دنبال کرده و از آخرین گزارش‌ها درباره اقدامات برای کاهش تنش آگاه است».

در ادامه این بیانیه آمده است: «دبیر کل سازمان ملل از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد که برای جلوگیری از تنش بیشتر، مسئولانه عمل کنند».

روسیه جمعه شب پیش( ۲۳ ژوئن)، وضعیتی پرتنش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. «یوگنی پریگوژین» فرمانده گروه پیمانکار نظامی خصوصی «واگنر» که در حال جنگ در اوکراین بود، در بیانیه‌ای مدعی شد نیروهای ارتش روسیه به مواضع این گروه حمله کرده‌اند.  اتهامی که وزارت دفاع روسیه، آن را رد کرد. در ساعات بعد نیروهای واگنر تاسیسات نظامی در شهر جنوبی «روستوف» روسیه را تصرف کردند و پریگوژین اعلام کرد نیروهایش پیشروی را با طرحی برای رسیدن به مسکو آغاز کرده‌اند.

در پی آن، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه طی سخنانی کوتاه و تند، اقدام نیروهای تحت امر پریگوژین را «خیانت در داخل کشور» و «شورش مسلحانه» خواند و گفت: هر آن‌کس که این شورش را سازماندهی کرده، تلاش داشته کشور را تسلیم کند و آن را به جنگ داخلی بکشاند.

ساعاتی بعد رئیس واگنر با میانجیگری رئیس‌جمهور بلاروس موافقت کرد پیشروی را توقف و نیروهایش را در ازای دریافت ضمانت‌های امنیتی عقب بکشد. به این ترتیب شورش واگنر در کمتر از ۲۴ ساعت به پایان رسید.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.