Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳ - 26 شوال 1445
شناسه خبر : 47778
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 04 جولای 2023 - 9:54 |

افغانستان و آسیای مرکزی اولویت هند در نشست «شانگهای»

افغانستان و آسیای مرکزی اولویت هند در نشست «شانگهای»

کارشناسان مسائل سیاسی با اشاره به میزبانی هند از نشست شانگهای می‌گویند وضعیت افغانستان و آسیای مرکزی اولویت هند در این نشست است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، هند میزبان بیست و سومین نشست سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای است و اتصال به آسیای مرکزی و وضعیت افغانستان از اولویت‌های مقامات «دهلی نو» محسوب می‌شود.

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند در چهارم جولای به صورت مجازی میزبان بیست و سومین اجلاس سران کشورهای شانگهای است.

تمام کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، یعنی چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان برای شرکت در این اجلاس دعوت شده‌اند.

علاوه بر این، ایران، بلاروس و مغولستان نیز به عنوان کشورهای ناظر دعوت شده‌اند همچنین ترکمنستان نیز به عنوان میهمان از سوی هند دعوت شده است.

منطقه آسیای مرکزی بخشی از همسایگی استراتژیک هند است. تلاش‌ها برای تقویت تجارت هند و آسیای مرکزی وجود دارد اما به دلیل تیرگی روابط این کشور با پاکستان و وضعیت در افغانستان به نظر می‌رسد با مشکلاتی همراه شده است.

«ناندان اوننیکریشنان» همکار در بنیاد تحقیقات آبزرور اظهار داشت هند برای افزایش حضور خود در آسیای مرکزی به سازمان همکاری شانگهای پیوست.

وی افزود هند به دنبال دسترسی به بازارهای آسیای مرکزی است و تجارت با این منطقه کمی بیش از ۲ میلیارد دلار است. با این حال به دلیل منابع غنی انرژی از جمله نفت، گاز و اورانیوم دهلی نو تلاش می‌کند تا این ارتباط به شدت افزایش یابد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.