Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 48277
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, افغانستان شناسي, فرهنگی تاریخ انتشار : 26 جولای 2023 - 14:45 |

تاکید حقانی بر یافتن راه‌حل برای بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌های دختران

تاکید حقانی بر یافتن راه‌حل برای بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌های دختران

سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله در نشستی در هرات گفته است که تلاش می‌شود در زمینه بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به روی دختران یک راه‌حل مناسب به میان آید.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از طلوع نیوز، آقای حقانی در دیداری که با شماری از عالمان دین، نمایندگان بخش خصوصی و بزرگان قوم در هرات داشت، افزوده است با آنکه بخش خصوصی در دو سال پسین با چالش‌های روبه‌رو بوده؛ اما با آن‌هم در بهبود اوضاع اقتصادی نقش مهمی داشته است.

سراج الدین حقانی در این نشست گفت: «برای این موضوعات روی یک راه‌حل معقول کار می‌شود. یک مشکل بزرگ این است که وقتی یک مساله اختلافی شود، پس برای این‌که این اختلاف بزرگ‌تر نشود، به کمی زمان نیاز است.»

در همین حال، شماری از نمایندگان بخش خصوصی و عالمان دین، خواهان بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به روی دختران و تعامل حکومت سرپرست با جامعه جهانی هستند.

نمایندگان بخش خصوصی می‌گویند که مسدود ماندن مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به روی دختران باعث فرار سرمایه از این ولایت شده است. به گفته‌ی آنان، بسیاری از خانواده‌ها برای ادامه آموزش و تحصیل دختران شان، به کشورهای همسایه مهاجر می‌شوند.

توریالی غوثی، معاون اتاق صنایع و معادن هرات گفت: «به همان شرایطی که دولت خوداش تصمیم می‌گیرد، به همان شرایط اسلامی مکاتب و پوهنتون‌ها باز شود تا سرمایه از کشور فرار نکند.»

عبدالله دشتی، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات گفت: «باید فشارهای روحی سر ما ایجاد نشود. در گوشه و کنار شهر، جوانان ما به سیلی زده نشود. خانم‌ها که زیر فشار دوستان در ادارات دولتی قرار دارند، باید نباشند.»

نمایندگان بخش خصوصی در این دیدار خواهان تامین امنیت بهتر و فراهم شدن سهولت‌های بیشتر به بخش خصوصی در کشور هستند.

سراج الدین حقانی به حل چالش‌های بخش خصوصی اطمینان داد. او در این باره گفت: «مشکلات شما را شنیدم. مشکلاتی که مربوط من می‌شود، به آن فوق‌العاده توجه خواهم کرد.»

شماری از عالمان دین و استادان دانشگاه در این دیدار، خواهان تعامل حکومت سرپرست با جامعه جهانی شدند. به گفته‌ی آنان، افغانستان باید از انزوای سیاسی رهایی یابد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.